Lietuva cenšas iekļaut Klaipēdu Transeiropas transporta tīklā, kā arī veidot dzelzceļa savienojumus ar Ukrainu
Lietuva cenšas iekļaut Klaipēdu Transeiropas transporta tīklā, kā arī veidot dzelzceļa savienojumus ar Ukrainu
Kamēr Eiropas Komisija izskata Eiropas transporta tīkla (TEN-T) attīstības plānus, šajā tīklā būtu jāiekļauj svarīgi transporta savienojumi, gan jaunā Eiropas ātrgaitas dzelzceļa līnija uz Klaipēdu, gan dzelzceļa savienojumi ar Ukrainu. Šādu priekšlikumu TEN-T attīstībai Eiropas Savienības (ES) Transporta, telekomunikāciju un enerģētikas (TTE) padomē 2.-3.jūnijā Luksemburgā izteica transporta un sakaru ministrs Mariuss Skuodis.
“Lai ar dzelzceļu savienotu visas ES Baltijas austrumu piekrastes ostas un ļautu iedzīvotājiem un kravām ātrāk sasniegt pārējo Eiropu, īpaši svarīgi ir Trans attīstības plānos iekļaut Eiropas platuma dzelzceļa maršrutu uz Klaipēdu. -Eiropas transporta tīkls TEN-T. Mūsdienu ģeopolitiskajā kontekstā Baltijas valstu, kā arī Ukrainas integrācija ES transporta sistēmā ir viens no prioritārajiem mērķiem,” TTE padomē sacīja satiksmes un sakaru ministrs Skuodis.
Ātrgaitas Eiropas platuma dzelzceļa atzars uz Klaipēdu uzlabotu transporta un loģistikas savienojumus Centrāleiropā un Austrumeiropā, izveidojot jaunus kravu pārvadājumu koridorus ar Ukrainu.
Pēc ministra domām, ātrgaitas Eiropas platuma dzelzceļa sliežu ceļš uz Klaipēdu būtiski mainītu Lietuvas transporta sistēmu: radītu perspektīvu alternatīvu autotransportam, kā arī palīdzētu ātrāk dažādot Klaipēdas jūras ostas darbību.
Krievijai turpinot karu pret Ukrainu, bloķējot Melnās jūras ostas, apturot Ukrainas graudu eksportu un apdraudot globālo nodrošinātību ar pārtiku, TTE padome ir uzsvērusi ES transporta savienojumu trūkumu un nepieciešamību risināt šo problēmu. Pēc ministra Skuodža teiktā, Lietuva kopā ar Latviju un Igauniju īsteno stratēģiskas nozīmes transporta infrastruktūras projektu Rail Baltica, kura īstenošana un nepieciešamā finansējuma nodrošināšana ir visas ES kopīgs mērķis.
Lietuva cenšas palīdzēt kara plosītajai Ukrainai atvest graudus no pagājušā gada ražas, kur vēl palikuši aptuveni 20 miljoni tonnu. Maijā no Ukrainas uz Lietuvu tika nogādāts testa kravas vilciens ar 50 konteineriem. Infrastruktūras ierobežojumu dēļ šobrīd caur Poliju uz Lietuvu iespējams ievest tikai 1-1,5 miljonus tonnu Ukrainas graudu gadā.
2021.gadā Klaipēdas jūras ostā pārkrāva 3,34 miljonus tonnu graudu, gadu iepriekš – 4,6 miljonus tonnu. Pagājušajā gadā LTG Cargo pārvadāja aptuveni 2,4 miljonus tonnu graudu, no kuriem vietējie pārvadājumi veidoja aptuveni 1,8 miljonus tonnu.
Vairāk informācijas:
Lietuvas Republikas Transporta un sakaru ministrijas Komunikāciju departaments info@sumin.lt