Pārlekt uz galveno saturu

Eksportētāji Expo 2020 meklēs jaunus sadarbības partnerus

2021. gada sākumā Latvija eksportēja preces uz 179 valstīm, liecina Centrālās Statistikas pārvaldes dati. Šī gada pirmajos četros mēnešos eksports ir pieaudzis par 14% jeb 590 miljoniem eiro iepretim šādam periodam pērn. Apmēram piektā daļa no visām precēm eksportētas uz valstīm, kas atrodas ārpus Eiropas Savienības un NVS. Tieši uz šo tālāko tirgu paplašināšanu lielā mērā būs vērsta Latvijas dalība pasaules izstādē “Expo 2020” Dubaijā, Apvienotajos Arābu Emirātos (AAE).

Tajā piedalīsies arī Latvijas Eksportētāju asociācijas “The Red Jackets” biedri, apgūstot jaunus izaugsmes ceļus pēc Covid-19 pandēmijas uzspiestās piebremzēšanas. Asociācijas mērķis ir panākt tādu vidi un atbalsta sistēmu, kas Latvijas eksportētājiem ļautu darboties starptautiskajā tirgū ar 30% izaugsmi gadā. Asociācijā uzsver – iespēja pozicionēt sevi pasaulei “Expo” ļauj ne tikai iegūt atgriezenisko saiti, meklēt sadarbības partnerus un pircējus, bet arī izcelt Covid-19 laikā tapušos jaunumus, apgūt jaunus tirgus visā pasaulē, piesaistīt investīcijas un veicināt Latvijas eksporta izaugsmi.

“LIAA ir ilgi un rūpīgi strādājusi, lai radītu Latvijas paviljonu “Expo”, kas nesīs Latvijas vārdu Tuvo Austrumu tirgū un tālāk pasaulē. Tā ir vērtīga iespēja parādīt labāko no Latvijas, mūsu uzņēmumu, produktu un pakalpojumu lielo vērienu un pasaules elpu. Šī iespēja ir jāizmanto un jāveicina investīciju ieplūšana Latvijā un eksportējošo uzņēmumu izaugsme, sevišķi tiem uzņēmumiem, kuriem ir konkrēti mērķi Tuvo Austrumu tirgos,” stāsta Mārtiņš Tiknuss, Latvijas Eksportētāju asociācijas “The Red Jackets” valdes priekšsēdētājs.

No asociācijas biedriem kādā no “Expo 2020” pasākumiem piedalīsies pārtikas uzņēmumi “Balticovo”, “Rāmkalni”, “Musli Graci”, neatstarojošā stikla ražotājs “Groglass” un jaunas paaudzes betona ražotājs “Primekss”. Uzņēmēji atzīst – pandēmijas ietekmi izjutuši gana bargi, tāpēc tagad jāmeklē ceļi, kā pēc iespējas ātrāk atkal piedzīvot izaugsmi. Vienlaikus uzņēmumi ir izmantojuši krīzes laiku, lai radītu jaunus produktus, ar kuriem pārsteigt pasauli.

Dibina kontaktus jaunā tirgū

“Rāmkalni” direktore Sanda Auziņa atzīst, ka pandēmijas laiks ir būtiski ietekmējis uzņēmuma iespējas apmeklēt izstādes, tādā veidā uzrunāt jaunus klientus. Šobrīd “Rāmkalni” izmanto iespēju apmeklēt izstādes klātienē, lai dibinātu tiešu kontaktu ar iespējamiem klientiem un dotu iespēju pagaršot mūsu ražoto produkciju.

“”Expo” laikā plānotajās izstādēs pulcēsies ne tikai pūļa masa, bet nozares speciālisti, kuri, gluži tāpat kā mēs, izmantos iespēju tikties klātienē un dibināt tiešus kontaktus,” uzsver S. Auziņa.

“Pandēmiju izjutām viļņveidīgi – gada pirmajā pusē realizācija neapstājās, jo tika ražoti pirms pandēmijas saņemtie pasūtījumi, taču jūnijs un vēlāk arī novembris bija kritiski mēneši, kad nebija iespējams cehu nodarbināt pilnu laiku un nācās izmantot valsts atbalstu,” teic “Musli Graci” produktu attīstības vadītāja Anna Marija Zīdere-Laizāne. Salīdzinot ar 2019. gadu, 2020. gadā uzņēmums palielināja apgrozījumu par 50%, taču tā mērķis netika sasniegts. Jaunu produktu virzību tirgū bremzēja pārtikas ķēžu traucētā darbība un lielās loģistikas pakalpojumu cenu izmaiņas, kas atsevišķos periodos pat desmitkāršojās. “Tomēr šis laiks iemācīja pārskatīt savas prioritātes un fokusēties uz priekšrocību stiprināšanu, lai spētu atkal ar uzrāvienu doties uz priekšu,” norāda A. M. Zīdere-Laizāne.

AS “Balticovo” visizteiktāk pandēmijas “zobus” izjuta caur klientu darbības ierobežojumiem, kad tika slēgti restorāni, kafejnīcas, ierobežota viesnīcu darbība, prāmju un lidmašīnu aktīvā satiksme. Tas uzņēmumu ietekmējis ar 80% samazinājumu šķidro un vārīto olu produktu segmentā, tomēr kritumu kompensējušas olu čaumalas, kā arī pieprasījums pēc olām veikalos, kas audzis par aptuveni 7 līdz 9%. “Pēdējie gadi “Balticovo” vēsturē izceļas ar īpaši aktīvu attīstības fāzi. Arī pandēmijas gads mūs neatturēja turpināt iesākto. Attīstām brīvo vistu novietnes, būvējam jaunu graudu pirmsapstrādes kompleksu Iecavā, esam likuši pamatakmeni mūsu zīmola paplašinājumam “Balticovo Premium”, attīstot olas saturošu produktu grozu,” stāsta Toms Auškāps, AS “Balticovo” valdes loceklis.

Vajadzīgs laiks

Kā liecina Latvijas Eksportētāju asociācijas rīcībā esošie dati, ar AAE reģionu pieredze ir salīdzinoši nedaudziem Latvijas uzņēmumiem. Tomēr tiem visiem nācies saskarties ar vieniem un tiem pašiem izaicinājumiem: tirgus ir ļoti laikietilpīgs un prasa daudz līdzekļu – lai produkts nonāktu pārdošanā, nepieciešami vairāki gadi.

“Mēs esam Līča reģionam interesanti, tomēr jāpatur prātā, ka tirgum ir savas nianses un izaicinājumi,” teic Inga Ulmane, LIAA pārstāvniecības vadītāja Apvienotajos Arābu Emirātos.

Pirmkārt, ieiešana reģionā prasa pacietību. Uzticēšanās ārvalstu partneriem veidojas lēni un konkurence ir piesātināta. Otrkārt, reģions atrodas ģeogrāfiski tālu. Biznesa kultūra un ieradumi paģēr tikšanās un attiecību veidošanu klātienē. Tātad uzņēmumiem ir jārēķinās ar atbilstošiem laika un finanšu resursiem, investējot šajā tirgū. Treškārt, arābu kultūra atšķiras no ierastās sarunu veidošanas Eiropā un Rietumos. “Šajā reģionā eksportu praktizējošiem uzņēmumiem ir atmaksājusies interese, investīcija un prakse izprast Līča reģiona valstu specifiku, tolerance ikdienā un pat sarunu stila pielāgošana. Tieši šo iemeslu dēļ dalība “Expo” ir atbilstoša iespēja Latvijas uzņēmējiem spert soli septiņjūdžu zābakos,” skaidro I. Ulmane.

Pasaules izstāde “Expo 2020” notiks no 2021. gada 1. oktobra līdz 2022. gada 31. martam. Papildu informācija par Latvijas dalību izstādē “Expo 2020” pieejama tīmekļvietnē.

Avots
LIAA / Labs of Latvia

Reģistrē profilu un piesakies atbalstam!

Personīgajā profilā Tu varēsi saņemt konsultācijas un e-pakalpojumus, slēgt līgumus, lietot personalizēto ziņu lenti un sekot līdzi visiem jaunumiem un aktualitātēm
  1. Reģistrē profilu un personalizē savu ziņu lenti
  2. Noslēdz līgumu un izmanto atbalsta iespējas
  3. Iesniedz projektu un piesakies atbalsta fondiem
Reģistrēties

Mūsu partneri