Eiropas Savienības (ES) struktūrfondu 2021.-2027. gada plānošanas periodā Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) turpina sniegt atbalstu Latvijas mazajiem un vidējiem uzņēmumiem inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai.
Viens no Mazo un vidējo uzņēmumu (MVU) inovatīvās uzņēmējdarbības attīstības programmas atbalsta virzieniem būs Eksporta atbalsta darbību plāna apakšprogramma. Tās ietvaros ar dažādu aktivitāšu palīdzību tiks veicināta to Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu eksportspēja, kas darbojas vidēji augsto, augsto tehnoloģiju un zināšanu ietilpīgo pakalpojumu nozarēs.
Pašlaik aktuāli
(!) Visiem atbalsta saņēmējiem:
Atbalsta apjoms un intensitāte
Eksporta atbalsta darbībām pieejamais finanšu atbalsta apmērs uzņēmumam viena kalendāra gada laikā var būt līdz 40 000 EUR, nepārsniedzot 30% no pēdējā noslēgtā gada neto apgrozījuma. Attiecināmajām izmaksām atbalsts tiek sniegts 60% apmērā
Konkursa noteikumus nosaka Ministru kabineta noteikumi Nr. 407
Eksporta atbalsta darbību plāns – aktivitāšu un izmaksu veidu tabula
Darbība | Izmaksu veidi | Ierobežojums atbalsta summai konkrētajā darbībā kalendārajā gadā (EUR) | Maksimālais atbalsta apmērs visām darbībām kopā kalendārā gadā (EUR) |
Dalība starptautiskajās izstādēs ārvalstīs un Latvijā ar stendu vai kopstendu, konferencēs ārvalstīs ar stendu vai ar prezentāciju, dalība kontaktbiržās ārvalstīs klātienē vai tiešsaistē | Oficiālā organizatora un tā saistītā pakalpojuma sniedzēja noteiktā:
| n/a | 40 000 |
Dalība starptautiskajās digitālajās nozaru platformās (atbalsts netiek sniegts dalībai sociālajos tīklos un tirdzniecības platformās) | platformas dalības maksa vai platformas gada abonements (līdz 3 platformām viena gada laikā) | n/a | |
Preču zīmes, tai skaitā preču zīmes stratēģijas izstrāde un reģistrēšana |
| 5000 | |
Ar produkta palaišanu eksporta tirgū saistīta reklāmas kampaņa | ar reklāmas kampaņas izstrādi un vadību saistīts izmaksas | 5000 | |
Mārketinga vizuālo materiālu (bukletu, baneru vai videoklipu) izstrāde līdz maketam | ar mārketinga vizuālo materiālu izstrādi līdz maketam saistītas izmaksas (materiālu izgatavošanas/ drukāšanas/ pavairošanas izmaksas nav attiecināmas) | 5000 | |
Dalība ārvalstu starptautiskajās nozaru organizācijās vai asociācijās |
| n/a | |
Mērķa tirgus pētījums |
| 8000 | |
Telemārketinga pakalpojumi ārvalstu sadarbības partneru meklēšanai | maksa par telemārketinga pakalpojumiem – zvanu veikšana, kampaņu īstenošana, kā arī klientu un sadarbības partneru datubāžu papildināšana | 8000 | |
Ārvalstu atbilstošās nozares eksperta piesaiste eksporta tirgos eksporta tirgus stratēģijas izstrādei un īstenošanai, kā arī ārvalstu tirdzniecības aģenta piesaiste tirgus darbības pārorientācijai | nozares eksperta un tirdzniecības aģenta pakalpojumu izmaksas | 8000 | |
Ražotņu un produktu atbilstības novērtēšana (sertificēšana); |
| n/a | |
Atbalsta nodrošināšana starptautisko konferenču organizēšanai Latvijā RIS3 jomā. Konferencē jāpiedalās vismaz 50 dalībniekiem un vismaz 50% no tiem jābūt no ārvalstīm Par dalībniekiem ir uzskatāmi konferences satura veidotāji – lektori, diskusiju dalībnieki, stendu dalībnieki u.c. Atbalsta summa ne vairāk kā 12 000 EUR vienam pasākumam. | · ēdināšanas izmaksas · transporta pakalpojumu izmaksas Latvijā dalībnieku kopīgai pārvadāšanai starp pasākuma norises vietām · telpu nomas un tehniskā aprīkojuma pakalpojumu izmaksas · piesaistīto lektoru pakalpojumu izmaksas; · tūrisma objektu apmeklējumu un gidu izmaksas | ne vairāk kā 12 000 EUR vienam pasākumam |
Svarīgi!
Lai pamatotu pakalpojuma sniedzēja izvēli un sniegtā pakalpojuma cenu, visām atbalstāmajām darbībām, iepērkot pakalpojumu, tai skaitā sertificēšanas pakalpojumus, ir nepieciešams veikt cenu aptauju un tās dokumentēšanu.
Veicot cenu aptauju:
Ar ieteikumiem cenu aptaujas (tirgus izpētes) veikšanā var iepazīties Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) mājaslapā
Izņēmuma gadījumi
Situācijā, ja tirgū patiešām nav citu potenciālu pakalpojuma sniedzēju, kuri spētu nodrošināt specifiska pakalpojuma izpildi, lūdzam sagatavot un pieteikuma pielikumam pievienot pieteikuma iesniedzēja tirgus priekšizpētes dokumentu. Tajā detalizēti jāapraksta visas darbības, kuras pieteikuma iesniedzējs ir veicis līgumcenas priekšizpētes veikšanai, tajā skaitā, norādot:
Atbalstāmo darbību ietvaros nav pieļaujami darījumi ar saistītajām personām, proti, saistība starp finansējuma saņēmēju, tā dalībnieku, akcionāru, biedru, padomes vai valdes locekli, jebkura no tiem radinieku līdz otrajai radniecības pakāpei, laulāto vai svaini līdz pirmajai svainības pakāpei, kā arī finansējuma saņēmēja prokūristu vai komercpilnvarnieku, no vienas puses, un piegādātāju, tā apakšuzņēmēju, kā arī jebkura no tiem dalībnieku, akcionāru, biedru, padomes vai valdes locekli, prokūristu vai komercpilnvarnieku, no otras puses. Minētā saistība pastāv gan tad, ja dalībnieki, akcionāri un biedri ir gan fiziskas, gan juridiskas personas.
Nozares un darbības, kurām nav paredzēts atbalsts:
Detalizēts soļu apraksts
1. Eksporta atbalsta darbību plāns jāiesniedz business.gov.lv e-pakalpojumā. Vēršam uzmanību, ka pirms eksporta atbalsta plāna iesniegšanas ir:
Eksporta atbalsta darbību plāna iesniegšana
Plānu var iesniegt visa kalendāra gada laikā, bet ar nosacījumu, ka tajā nevar iekļaut darbības, kas uz plāna iesniegšanas brīdi jau ir notikušas (pabeigtas).
Eksporta atbalsta darbību plānā var iekļaut tikai tādas darbības, kuras ir uzsāktas vai tiks uzsāktas un īstenotas konkrētajā gadā. Tas nozīmē, ja plānā pirmā iekļautā darbība notiek no 2025.gada 3. līdz 6.februārim, tad plāns par 2025.gada pirmo pusgadu vai visu gadu ir jāiesniedz ne vēlāk kā līdz 2025.gada 6.februārim.
2. LIAA izvērtē eksporta atbalsta darbību plānu un pieņem lēmumu
3. Maksājuma pieprasījuma iesniegšana notiek business.gov.lv - to var iesniegt par vienu vai vairākām pabeigtām atbalstāmajām darbībām, bet ne vēlāk kā līdz nākamā kalendārā gada 31. martam
Visas 2024. gada plānā paredzētās darbības ir jāpabeidz līdz maksājuma pieprasījuma iesniegšanas brīdim, attiecīgi maksājuma pieprasījums jāiesniedz ne vēlāk kā 2025. gada 31. martā.
4. LIAA izvērtē iesniegto maksājumu pieprasījumu un tam pievienotos nodevumus
5. Finanšu atbalsta izmaksa
Svarīgi!
Kārtība vērtēšanai un atbalsta sniegšanai (pilna versija, PDF)
Pašpārbaudes kalkulators
Lai izvērtētu savas iespējas pretendēt uz atbalsta saņemšanu, aicinām aizpildīt šo pašpārbaudes kalkulatoru.
Kalkulatoram ir informatīva nozīme un to, vai iesniedzējs kvalificējas atbalsta saņemšanai, tiek pilnībā izvērtēts tikai pēc plāna iesniegšanas un izvērtēšanas.
Informējam, ka pašlaik kalkulatorā tiek izmantota NACE 2. klasifikatora redakcija. Plānots, ka 2025. gada janvāra sākumā kalkulatorā būs pieejama NACE 2.1. red. Vairāk informācijas par NACE klasifikatora izmaiņām: https://www.csp.gov.lv/lv/klasifikacija/nace-21
Svarīgi!
Kvalitātes kritēriji
Kvalitātes kritēriji tiek izvērtēti, balstoties uz pēdējā noslēgtā finanšu gada datiem. Šie kvalitātes kritēriji attiecas uz visiem pieteicējiem, izņemot biedrības, nodibinājumus, kooperatīvās sabiedrības, jaunuzņēmumus un komersantus, kuri saņem atbalstu Eiropas līmeņa projektos, tomēr arī šiem pieteicējiem atbalsta apmērs tiek noteikts, nepārsniedzot 30% no pēdējā noslēgtā gada neto apgrozījuma.
Eksporta atbalsta līguma paraugs (PDF)
Pēc Eksporta atbalsta līguma noslēgšanas atbalsta saņēmējam business.gov.lv e-pakalpojumā jāiesniedz uzņēmuma datu pirmreizējā anketa (tā pieejama: Juridiskai personai)
Izmaksas apliecinošie dokumenti LIAA nav jāiesniedz, bet jānodrošina to uzglabāšana un pieejamība nepieciešamības gadījumā.
Bankas konts – ar projekta īstenošanu saistīto maksājumu veikšanai var izmantot jau esošo uzņēmuma (Atbalsta saņēmēja) bankas kontu (jauns bankas konts nav jāatver).
Grāmatvedības uzskaite – grāmatvedības kontu plānā jāietver ar projekta īstenošanu saistītie konti un/vai subkonti (izdevumi un ieņēmumi), kuru nosaukumi ir identificējami ar noslēgto līgumu ar aģentūru.
Atbalsta saņēmēji ir aicināti informēt sabiedrību par atbalstu, kas saņemts no Eiropas Reģionālās attīstības fonda.
Visbiežāk informācija par saņemto atbalstu tiek publicēta komersanta mājaslapā vai sociālajos tīklos. To var darīt dažādos veidos, ievērojot šos principus:
Eiropas Reģionālās attīstības fonda un Nacionālā attīstības plāna logo ansamblis
Programmas noteikumus nosaka Ministru kabineta noteikumi Nr. 407 Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.1. pasākuma "Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" īstenošanas noteikumi (likumi.lv)
De minimis
1. No kura brīža ir attiecināmas atbalstāmās darbības?
Attiecinātas tiks darbības, kas ir uzsāktas no 2023.gada 5.septembra un par kurām izmaksas ir radušās no 2023.gada 19.jūlija.
2. Vai darbības, kas būs uzsāktas un pabeigtas pirms pieteikuma iesniegšanas, būs attiecināmas?
Nē, Pieteikumā var iekļaut tikai tās darbības, kuras vēl nav pabeigtas. Darbības, kuras jau ir pabeigtas pirms Pieteikuma iesniegšanas LIAA (piemēram, izstāde jau ir notikusi) nebūs attiecināmas.
3. Kādi dokumenti jāiesniedz kopā ar EADP?
Eksporta plānā var ievietot tās darbības, kurām jau ir zināmas konkrētas izmaksas, kuras var pamatot ar dokumentiem. Lai pamatotu izmaksas, var izmantot cenu aptaujas, līgumu, rēķinu vai vēsturiskos datus.
4. Par kādu periodu varēs iesniegt eksporta atbalsta darbību pieteikumu? Vai to varēs labot?
Pieteikumu varēs iesniegt par visu kalendāro gadu (12 mēnešiem) vai par pusgadiem (no janvāra līdz jūnijam un no jūlija līdz decembrim). Pēc Pieteikuma apstiprināšanas Pieteikumu labot jeb precizēt nevarēs. Pēc Pieteikuma iesniegšanas, ja LIAA konstatēs, ka trūkst pamatojošās dokumentācijas vai nepieciešama cita papildinformācija lēmuma pieņemšanai, tiks lūgts 10 darba dienu laikā novērst konstatētās neatbilstības.
5. Ja business.gov.lv ir iesniegts EADP, bet vēl nav apstiprināts, vai varēs to papildināt vai veikt citas korekcijas?
Katrs gadījums vērtējams individuāli. Ja vērtēšanas laikā kāda no Pieteikumā iekļautajām darbībām jau ir notikusi (pabeigta), tad šāda Pieteikuma papildinājumi ar jaunām darbībām nav pieļaujami. Pēc Pieteikuma iesniegšanas LIAA - Pieteikumā veikt izmaiņas nav iespējams. Lai nekavētu vērtēšanas procesu un lēmuma pieņemšanu LIAA jāiesniedz korekti aizpildīts Pieteikums ar visu izmaksas pamatojošo dokumentāciju un citiem papildu dokumentiem, kas prasīti Pieteikumā.
6. Ko darīt, ja darbība, kas tika iekļauta pirmā pusgada plānā, tomēr tiek pabeigta otrajā pusgadā?
Ja darbība bija iekļauta pirmajā pusgadā, bet tomēr tiek pabeigta tikai otrajā pusgadā, nekādi precizējumi nav jāsniedz. Pēc pabeigtas darbības jāiesniedz maksājuma pieprasījums (ne vēlāk kā līdz nākamā gada 31. martam).
7. Cik ilgi izskatīs pieteikumu?
Plānots, ka pieteikuma izskatīšanas termiņš būs 20 darba dienas.
8. Cik ilgi darbosies projekts?
Atbalstāmām darbībām jābūt pabeigtām līdz 2027.gada 31. martam.
9. Uz kuru brīdi tiks vērtēts uzņēmuma apgrozījums?
Lai noteiktu maksimālā atbalsta summu, uzņēmuma apgrozījums tiks vērtēts uz pieteikuma iesniegšanas brīdi.
10. Vai jaundibināts uzņēmums var pieteikties uz atbalstu?
Lai saņemtu atbalstu EADP ietvaros, ir jābūt noslēgtam vismaz vienam gada pārskatam, jo atbalsta summa ir 30% no apgrozījuma (līdz 40 000 euro), līdz ar to, ja nav apgrozījums, atbalstu EADP ietvaros nevar saņemt (taču tas neierobežo pieteikties LIAA organizētajiem nacionālajiem stendiem, valsts vizītēm un tirdzniecības misijām). Izņēmums ir attiecībā pret atbilstības kritērijiem - vismaz 9 punktiem. Tos nevērtē ne jaunuzņēmumiem, ne biedrībām, ne atbalsta saņēmējiem Eiropas projektos. Lai pārliecinātos, ka Atbalsta saņēmējs atbilst jaunuzņēmuma statusam, LIAA pārbaudīs, vai Atbalsta saņēmējs ir atrodams Latvijas jaunuzņēmumu datu bāzē https://startin.lv/startup-database/ vai LIAA veidotajā sarakstā.
Ja Atbalsta saņēmējs nebūs atrodams nevienā no šiem sarakstiem, bet Atbalsta saņēmējs pieteikuma formā būs norādījis, ka viņš saņem atbalstu Eiropas līmeņa projektos, bet nebūs pievienojis apliecinošu dokumentu, LIAA papildinformācijā lūgs iesniegt dokumentu, kas apliecina, ka Atbalsta saņēmējs saņem atbalstu Eiropas līmeņa projektos, piemēram, Apvārsnī. Ja Atbalsta saņēmējs prasīto papildinformāciju neiesniedz, tad tiek piemērota atbilstība kvalitātes kritērijiem.
11. Vai tad, ja uzņēmums šobrīd nekvalificējas atbalstam, varēs pieteikties tam vēlāk? Pēc cik ilga laika varēs iesniegt pieteikumu atkārtoti?
Ja uzņēmums atbalstam nekvalificējas atbilstoši projekta kvalitātes kritērijiem, tad nākamo pieteikumu varēs iesniegt pēc nākamā gada pārskata apstiprināšanas, kurā jau būs apgrozījums un atbilstības kritērijos iegūti vismaz 9 punkti.
12. Kāda ir atbalsta pieteikšanās kārtība, ja izstādē piedalāmies ar kopstendu kopā ar citu uzņēmumu?
Par dalību izstādē ir attiecināmas izmaksas tikai no tiešā izstādes organizatora vai tā oficiālā sadarbības partnera. Līdz ar to, lai pamatotu izmaksas, ir jābūt pievienotam pieteikumam dalībai izstādē, kas pamato kopstenda dalībnieku skaitu, izstādes tiešā organizatora rēķiniem, līgumam un citai dokumentācijai, kas pamato savstarpējo izmaksu sadalījumu starp stenda dalībniekiem.
13. Kādos gadījumos uz atbalstu var pretendēt biedrība?
Uz atbalstu var pretendēt biedrība, kurā ir apvienojušies vismaz 5 komersanti. Biedrība nevar saņemt atbalstu, ja darbībās ir skaidri identificējams konkrēts biedrības biedrs - komersants kā labuma guvējs. Biedrība var saņemt atbalstu gadījumos, kad tā pārstāv visus savus biedrus kopumā. Piemēram, ja biedrība dodas uz izstādi un pārstāv visus savus biedrus kopumā, tad biedrība par dalību izstādē var saņemt atbalstu. Taču, ja no izstādes bildēm vai publiski pieejamās informācijas varēs secināt, ka izstādē pārstāvēti konkrēti uzņēmumi, nevis biedrība kopumā, tad par šādu darbību atbalstu saņemt nevarēs. Uz biedrībām neattiecas 9 punktu kritērijs, taču attiecas - 30% no pēdējā noslēgtā gada apgrozījuma (biedrību gadījumā tie ir ieņēmumi).
14. Cik ilgā laikā jāiesniedz maksājuma pieprasījums?
Maksājuma pieprasījumu varēs iesniegt par vienu vai vairākām pieteikumā apstiprinātajām darbībām ne vēlāk kā līdz nākamā kalendārā gada 31. martam.
15. Kādi dokumenti jāiesniedz kopā ar maksājuma pieprasījumu?
Ar attaisnojošajiem dokumentiem, kas būs jāiesniedz, var iepazīties šeit.
16. Kādas publicitātes prasības jāievēro mājaslapā?
Normatīvie akti neparedz obligātu prasību attiecībā uz vizuālās identitātes ievērošanu uzņēmuma mājaslapā, līdz ar to līguma punktu par publicitātes prasībām mājaslapā var piemērot elastīgi.
Ar ES fondu komunikācijas vadlīnijām var iepazīties vietnē esfondi.lv sadaļā ES fondu 2021.-2027. --> Vadlīnijas un skaidrojumi
NAP un ES logo var lejupielādēt šeit (JPG)
Cenu aptauja
17. Vai ir nepieciešama cenu aptauja?
Jā, cenu aptauja neatkarīgi no summas ir nepieciešama visiem ārpakalpojumiem, kur ir iespējami vairāki pakalpojuma sniedzēji (arī sertificēšanai). Būtiski ir, ka jāiesniedz trīs savstarpēji salīdzināmi cenu piedāvājumi (piemēram, ekrānšāviņi no sarakstes vai mājaslapas izcenojumiem). Kā arī cenu aptaujas protokols - brīvā formā. Gadījumos, kad var pamatot pakalpojuma sniedzēja unikalitāti, cenu aptauja nav nepieciešama.
18. Kā izskatās apliecinājums par interešu konflikta neesamību?
Apliecinājuma formu par interešu konflikta neesamību varat lejupielādēt šeit.
19. Vai apliecinājumam par interešu konflikta neesamību ar šo pakalpojuma sniedzēju ir jābūt parakstītam no abām pusēm, vai tikai no mūsu puses?
Apliecinājums nepieciešams no pieteikuma iesniedzēja puses.
Atbalstāmās darbības/izmaksas
20. Vai atbalstu var saņemt produkta fotosesijai?
Nē, fotosesija nav attiecināmās izmaksas. Tās var būt iekļautas bukleta vai banera izstrādes tāmē/izmaksās, bet atsevišķa fotosesija nav atbalstāmās izmaksas. No mārketinga materiālu izstrādes atbalstāmas ir tikai bukletu, baneru un video rullīšu izstrādes izmaksas. Druka/izgatavošana nav atbalstāma.
21. Vai atbalstu varēs saņemt Google Ads, Facebook Ads, Etsy Ads izmaksām?
Nē, atbalsts netiks sniegts dalībai sociālajos tīklos un tirdzniecības platformās. Taču izmaksas ir attiecināmas, ja tās ietver reklāmas aģentūras (izvēlētā pakalpojuma sniedzēja) izstrādātajā reklāmas kampaņas aktivitāšu plānā un reklāmas aģentūra nodrošina šo kampaņu ieviešanu un vadību.
22. Kādas izmaksas ir iekļaujamas pozīcijā reklāmas kampaņas izstrāde?
Reklāmas kampaņa ir mērķtiecīgi plānots, izstrādāts un īstenots reklāmas aktivitāšu kopums (piemēram, digitālā reklāma, sociālo tīklu ieraksti, drukātā reklāma u.c.), kas vērsts uz konkrēta produkta, pakalpojuma vai zīmola popularizēšanu noteiktā eksporta tirgū noteiktā laika posmā.
Ar produkta palaišanu eksporta tirgū saistītu reklāmas kampaņu attiecināmas izmaksas ietver ar reklāmas kampaņas izstrādi un vadību saistītas izmaksas, proti, sākotnēji tiek izstrādāts detalizēts reklāmas kampaņas plāns - rīcības plāns, kurā noteikti sasniedzamie mērķi, mērķauditorija, laika intervāls, detalizēti aprakstīts aktivitāšu kopums, ar kādiem līdzekļiem tiks īstenota reklāmas kampaņa, lai sasniegtu noteiktos mērķus un kā tiks mērīti rezultāti (analītika, pārdošanas dati, klikšķu skaits utt.), savukārt pēc reklāmas kampaņas plāna izstrādes reklāmas aģentūra (izvēlētais pakalpojuma sniedzējs) īsteno reklāmas kampaņas plānā minētās aktivitātes noteiktajā laika posmā.
Maksimālais atbalsts – 5000 euro kalendārajā gadā. Visam ar reklāmas kampaņu saistītajam saturam jābūt vērstam uz ārējiem tirgiem. Šajā programmā nav attiecināmi tiešie Google Ads, Facebook Ads, Etsy Ads izdevumi - bet tie ir attiecināmi, ja tos ietver reklāmas aģentūras (izvēlētā pakalpojuma sniedzēja) izstrādātais reklāmas kampaņas aktivitāšu plāns un reklāmas aģentūra nodrošina šo kampaņu ieviešanu un vadību. Šai pozīcijai ir jāveic cenu aptauja.
Pie maksājuma pieprasījuma iesniegšanas būs jāiesniedz izstrādātais reklāmas kampaņas plāns un tā īstenošanas apliecinošie dokumenti (publicētā vai izstrādātā materiāla kopijas, atskaites no sociālajiem tīkliem, ekrānšāviņi/tīmekļa vietne no mediju izdevumiem) vai citi dokumenti, kas apliecina pakalpojuma saņemšanu un sasniegtos rezultātus.
23. Vai atbalstu varēs saņemt mājaslapu izstrādei?
Nē, atbalsts šādai darbībai netiks sniegts.
24. Ja dalības maksa asociācijā ir noteikta par gadu, vai visu summu uzrādīt pirmā pusgada pieteikumā, vai attiecīgi izdalot uz 2?
Var iekļaut visu summu pirmajā pusgadā.
25. Kādas platformas ir domātas ar ''digitālās nozaru platformas''?
Digitālās nozaru platformas ir tādas platformas, kuras ir paredzētas konkrētās nozares uzņēmumiem un veicina B2B sadarbību. Piemēram, pārtikas uzņēmumiem tās būtu platformas, kas paredzētas tieši pārtikas jomas uzņēmumiem. Šajā kategorijā neietilpst tādas platformas, kas ir tirdzniecības platformas, sociālo tīklu platformas vai B2B nozares platformas, kuras nav paredzētas vienai konkrētai nozarei.
26. Vai ir attiecināmas stenda būvniecības izmaksas?
Atbilstoši MK noteikumu Nr.407 45.1.2. apakšpunktam attiecināma ir tikai stenda ekspozīcijas laukuma un stenda konstrukcijas nomas maksa, nevis stenda būvniecības izmaksas. Savukārt, stenda ekspozīcijas laukuma un stenda konstrukcijas nomas maksa tiek attiecināta tikai no izstādes organizatora vai no tā oficiālā sadarbības partnera.
Aicinām ņemt vērā, ka LIAA vērš īpašu uzmanību izstāžu organizatoru apliecinājumiem, lai tajā izstādes organizators apliecinātu, ka stenda nodrošinātājs ir izstādes organizatora sadarbības partneris.
27. Vai atbalstu varēs saņemt ceļa izdevumu (piem. aviobiļešu) un viesnīcu izmaksām?
Nē, ceļa izdevumu un izmitināšanas izdevumi nav attiecināmas izmaksas. Ceļa izdevumi trim personām tiek segti tikai par dalību LIAA organizētajās tirdzniecības misijās un augstu amatpersonu vizītēs. Viesnīcas izdevumi netiek segti.
28. Ko atbalsta programmas kontekstā nozīmē ārvalstu nozares eksperta piesaiste?
Programmas kontekstā ārvalstu atbilstošās nozares eksperta piesaistei ir attiecināmas izmaksas, kas saistītas ar eksporta tirgus stratēģijas izstrādi un realizēšanu atbalsta saņēmēja eksporta tirgos. Tātad primāri būtu, ka šis eksperts izstrādā eksporta tirgus stratēģiju (tā jāiesniedz arī nodevumā) un pēc tam, ja tas ir viņa kompetencē, viņš pats šo izstrādāto stratēģiju pilnībā vai daļēji arī ievieš/realizē. Nav atbalstāmas TIKAI konsultācijas, bet nodevumā vienmēr ir jābūt izstrādātajai eksporta stratēģijai. Tāpat ir jāpierāda, ka šis eksperts ir eksperts konkrētajā nozarē, piemēram, pievienojot šī eksperta CV. Attiecinātas tiek izmaksas par visu pakalpojumu kopā.
Par ārvalstu ekspertu kontaktiem Jūsu valsts mērķa tirgū var jautāt LIAA pārstāvim tajā valstī, ja tāds ir. Pārstāvniecības ārvalstīs | Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (liaa.gov.lv) vai pie https://www.een.lv/ . Ņemiet vērā, ka par ekspertu, aģentu darbu, arī reklāmas kampaņu izstrādi, programma pieprasa veikt cenu aptauju un iesniegt vismaz 3 salīdzināmas cenas par katru, no kurām Jūs izvēlaties sadarboties ar ekonomiski izdevīgāko.
29. Vai var izstrādāt tikai preču zīmes stratēģiju (bez reģistrācijas)?
Jā, var izstrādāt tikai preču zīmju stratēģiju.
Ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda un valsts budžeta finansējuma atbalstu 2023. vidū tika apstiprināta Mazo un vidējo uzņēmumu (MVU) inovatīvās uzņēmējdarbības attīstības programma. Tās mērķis - ar dažādu finansiālu un nefinansiālu stimulu palīdzību veicināt Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu (vidēji augsto, augsto tehnoloģiju un radošo industriju jomās) konkurētspēju, ilgtspējīgu izaugsmi, inovācijas, eksportu un jaunu darba vietu radīšanu.
MVU inovatīvās uzņēmējdarbības attīstības programmas atbalsta virzieni un apakšprogrammas
1) Atbalsts eksportam (28,62 miljoni. EUR, t.sk. 15,43 miljoni. EUR finansējums grantiem)
2) Atbalsts biznesa inkubācijai (33,02 miljoni EUR t.sk. 20,42miljoni EUR finansējums grantiem)
3) Atbalsts inovācijas motivācijai (4,35 miljoni. EUR)
Programmas mērķauditorija
Uzņēmumi, kas darbojas vidēji augsto, augsto tehnoloģiju un zināšanu ietilpīgo pakalpojumu nozarēs.
Programmas administrēšana
Programmu īsteno Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra saskaņā ar Centrālās finanšu līgumu aģentūras noslēgto vienošanos.
Programmas sasniedzamie mērķi (līdz 2027. gadam)
2024. gadā programmā sasniegtie rezultāti
Kopš 2023. gada septembra Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) īsteno Eiropas Reģionālās attīstības fonda projektu “Atbalsts MVU inovatīvās uzņēmējdarbības attīstība”. Projektā ir trīs atbalsta virzieni – atbalsts eksportam, biznesa inkubācijai un inovācijas motivācijai. 2024.gadā kopumā projekta ietvaros atbalstīti 579 unikāli Latvijas uzņēmumi. Grantu atbalstu saņēmuši 335 unikālie uzņēmumi, nefinansiālo atbalstu - 370. Atbalstīti 125 jauni uzņēmumi. Radītā inkubācijas kapacitāte – 177 uzņēmumi. Vairāk informācijas: Aktualitātes