Virtuālās realitātes autovadīšanas simulators – Latvijā radīts risinājums ar globālu potenciālu

Latvijā dibināts tehnoloģiju jaunuzņēmums ar tā dibinātāju Oskaru Sniegu priekšgalā ir izstrādājis inovatīvu virtuālās realitātes (VR) autovadīšanas simulatoru – efektīvu rīku gan autovadītāju apmācībai, gan ceļu satiksmes drošības uzlabošanai. Atšķirībā no tradicionālajiem braukšanas simulatoriem ar vairākiem ekrāniem, stūri un pedāļiem, VR risinājums nodrošina pilnvērtīgu klātbūtnes sajūtu. Lietotājam pagriežot galvu, paveras pilna 360 grādu vizuālā vide, kas mainās līdz ar lietotāja skatienu. Tas ļauj ne tikai apgūt tehniskas braukšanas prasmes, bet arī gūt maksimāli dzīvei pietuvinātu braukšanas pieredzi.
Uzņēmums pats izstrādā gan pašu iekārtu, gan tās programmatūru, tādējādi nodrošinot augstu elastību un pielāgojamību. Simulators tiek pielāgots konkrēto klientu vajadzībām – gan vizuāli, gan saturiski. Apmēram divu mēnešu laikā iespējams izveidot detalizētu teju jebkuras pasaules pilsētas satiksmes vidi, iekļaut dažādas valodas un specifiskus apmācību scenārijus.
Uzņēmuma darbība šobrīd koncentrēta trīs virzienos – autoskolas, drošas braukšanas apmācības ekstremālos apstākļos, kā arī apmācības cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. Autoskolās simulators kalpo kā ērts un drošs veids, kā apgūt pirmās braukšanas iemaņas un iepazīt ceļu satiksmes loģiku. Savukārt drošas braukšanas apmācībās iespējams simulēt situācijas, kas reālajā dzīvē ir reti sastopamas vai potenciāli bīstamas – piemēram, apledojumu, pēkšņu šķēršļu parādīšanos uz ceļa vai avārijas situācijas. Trešais virziens – risinājumu izstrāde cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem – kļūst arvien nozīmīgāks. Simulatori ir pielāgoti, lai novērtētu personas gatavību vadīt transportlīdzekli un palīdzētu attīstīt specifiskas iemaņas. Tiek izmantotas alternatīvas vadības sistēmas – piemēram, ar roku vadība vai iespēja izmantot simulatoru, neatstājot ratiņkrēslu.
Lai gan Latvijā pieprasījums pēc šādiem risinājumiem vēl ir salīdzinoši neliels un normatīvie akti simulatoru neatzīst kā oficiālu apmācību metodi, citviet Eiropā situācija ir ievērojami progresīvāka. Somijā līdz pat pusei no braukšanas apmācībām notiek virtuāli, bet Francijā pirmās nodarbības obligāti jāveic simulatorā pirms drīkst sēsties pie īsta auto stūres. Tāpēc uzņēmuma uzmanības centrā ir eksporta tirgi. Jau pirmais simulators pārdots ergoterapijas pakalpojumu sniedzējam ASV, kur tas tiek izmantots cilvēku ar funkcionāliem traucējumiem novērtēšanai un apmācībai. Bet Rumānijā uzņēmums nupat šajā pavasarī īstenoja vērienīgu sadarbības projektu, kura ietvaros apmācīti vairāk nekā 400 elektroapgādes uzņēmuma darbinieki, kas ikdienā strādā sarežģītos un bīstamos apstākļos.
Uzņēmuma piedāvājumā ir divi pamatprodukti – pati iekārta, ko var pielāgot katra klienta specifiskajām vajadzībām, un apmācību pakalpojums drošas braukšanas vai krīzes situāciju simulācijai. Šajā gadījumā iekārta tiek piegādāta uz noteiktu laiku apmācībām konkrētā uzņēmumā vai citā izvēlētā vietā.
Produkta izstrāde sākās pirms aptuveni trim gadiem un būtisku atbalstu šajā procesā sniedza Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) inovāciju vaučera programma – sadarbībā ar Vidzemes Augstskolu tika izstrādāta simulatora programmatūras bāze. Tāpat uzņēmums izmanto LIAA jaunuzņēmumu atbalsta instrumentu nodokļu atvieglojumu veidā speciālistu piesaistei – īpaši nozīmīgi augstas pievienotās vērtības tehnoloģiju jomā.
Oskars Sniegs tehnoloģiju pasaulē nonāca tikai ap 40 gadu vecumu, mainot profesiju un uzsākot studijas Vidzemes Augstskolā. Iegūtās zināšanas par VR risinājumiem un vēlme radīt praktisku, uz sabiedrības drošību vērstu produktu noveda pie šī risinājuma. Braukšanas simulators izvēlēts arī tāpēc, ka tas ļauj izmantot VR priekšrocības pat fiziski ierobežotā vidē – viss notiek sēdus, tādējādi maksimāli izmantojot tehnoloģijas potenciālu.
Pēc vairāku gadu intensīva izstrādes procesa aktīvs pārdošanas darbs tika uzsākts vien pēdējā pusgada laikā, tāpēc šobrīd uzņēmuma galvenā uzmanība vērsta uz eksporta tirgu izpēti un sadarbības partneru piesaisti.