Peruza valdes priekšsēdētājs: Tagad paplašinot mūsu darbības jomas, mēs saskatām jau esošo kompetenču sinerģiju
Peruza valdes priekšsēdētājs: Tagad paplašinot mūsu darbības jomas, mēs saskatām jau esošo kompetenču sinerģiju
PERUZA ir inženiertehnisks uzņēmums ar vairāk kā 30 gadu pieredzi industriālo iekārtu izstrādē un izgatavošanā pārtikas rūpniecības vajadzībām. Uzņēmumam ir trīs darbības virzieni – zivju pārstrādes iekārtu izstrāde un ražošana, e-komercijas un paku loģistikas risinājumi, un robotizācijas, automatizācijas, datorredzes un mākslīgā intelekta virziens, kas šobrīd tiek aktīvi attīstīts. Vēsturiskais darbības virziens ir zivju pārstrādes iekārtu ražošana mazajām zivīm, nu jau strādājam pie iekārtu izstrādes arī lielo zivju pārstrādei, un tas ir mums devis daudz pieredzes, kas izmantojama jaunajos virzienos.
Šobrīd uzņēmumā strādā aptuveni 70 darbinieki un apgrozījums 2021. gadā sasniedza 5,5 miljonus eiro. Eksporta rādītāji svārstās pa gadiem, bet varētu teikt, ka vidēji eksports veido 80% no apgrozījuma. Eksporta rādītāju svārstības rodas dēļ atsevišķu projektu lielā apmēra. Ja liels projekts tiek īstenots Latvijā, tad tai pat laikā netiek realizēti ārvalstu projekti, tāpēc mēs neuzskatām, ka ir kaut kāds kritums. Liela budžeta pasūtījumu īstenošana mēdz aizņemt garāku laika periodu – līdz pat 9-12 mēnešiem. Šādā gadījumā var sanākt, ka lielākais darbs izdarīts vienā gadā, bet ieņēmumi tiek atzīti tikai nākamajā, un tad grāmatvedības rādītājos rodas it kā eksporta proporcijas samazinājums, kas ir maldīgs priekšstats par eksporta projektiem.
Vieni no pirmajiem eksporta tirgiem uz kuriem tika sūtīta mūsu produkcija tālajā 1993. gadā bija Francija un Krievija, kur sadarbojoties ar Franču partneriem un kolēģi no Astrahaņas tika īstenots storu ikru ražotnes projekts. Pēc tam, apmierinātu klientu ieteikumu atbalstīti, pamazām vienā, otrā, trešā tirgū izdevās realizēt projektus. Šobrīd mēs eksportējam uz dažādām pasaules valstīm, tomēr eksporta galamērķi visu laiku mainās. Mūsu biznesa specifikai nav raksturīgi, ka konkrētā valstī pasūtījumi nepārtraukti atkārtojas. Kādreiz topā ir bijusi Kanāda, Japāna, Filipīnas. Šogad Islande būs 1. vietā, jo nupat jūlijā esam parakstījuši eksporta līgumu par 4,3 miljoniem eiro, kas ir 78% no mūsu pagājušā gada apgrozījuma. Aktīvi eksportējam uz Fēru salām, mēģinām ielauzties Skandināvijā, sevišķi Norvēģijā un Somijā. Šī gada eksportu ietekmējis ir arī Krievijas sāktais karš Ukrainā. Tieši februārī bija sagatavots eksporta līgums parakstīšanai ar lielu Krievijas uzņēmumu par 2,5 miljoniem eiro, taču līdz ar kara sākumu šis darījums izjuka.
Pie eksporta mārketinga aktivitātēm mērķtiecīgi sākām strādāt tikai pēdējās desmitgades laikā. Pirmos 15 uzņēmuma pastāvēšanas gadus jauni klienti nāca, pateicoties esošo klientu ieteikumiem. Savukārt šobrīd mēs ļoti aktīvi kopjam savus eksporta tirgus ar visiem iespējamajiem instrumentiem un rīkiem, piemēram, strādājot pie digitālā mārketinga attīstīšanas, izmantojot LIAA sniegtās atbalsta iespējas un līdzfinansējumus dažāda veida aktivitātēm, un izmantojot eksporta konsultāciju uzņēmuma Gateway&Partners pakalpojumus jaunu partneru piesaistei.
Ar LIAA esam sadarbojušies vairākos projektos. Savā laikā aģentūra administrēja jaunu produktu izstrādes projektus, kurus mēs arī izmantojām. Šobrīd to dara citas iestādes, taču mēs ar LIAA turpinām sadarbību starptautiskās konkurētspējas veicināšanas projektu ietvaros - piedaloties dažādās izstādēs un vizītēs. Viena no svarīgākajām un lielākajām izstādēm pasaulē mūsu nozarē ir Seafood Expo Global/ Seafood Processing Global, kas norisinās Barselonā, Spānijā. Tajā mēs piedalāmies jau vairāk kā 15 gadus,. Dalība šādā izstādē izmaksā ap 40-50 tūkstošiem eiro, taču pateicoties LIAA līdzfinansējumam dalībai izstādēs, mēs savas izmaksas varam samazināt. Šoruden izmantosim iespēju piedalīties LIAA organizētajā Latvijas Ekonomikas ministres Ilzes Indriksones vizītē uz Japānu. Aģentūra zināja, ka Japāna ir viens no mūsu eksporta galamērķiem, līdz ar to mēs ļoti laicīgi saņēmām informāciju par šādas vizītes norisi un pieteicāmies dalībai tajā. Citās programmās neesam piedalījušies, tāpēc sīkāk komentēt nevarēšu.
Mēs esam ļoti apmierināti, sadarbojoties ar LIAA. Tas, ko mēs no viņiem sagaidām, to arī saņemam. LIAA un tās nozaru eksperti ir ļoti ir kompetenti savā darbībā un profesionāli veido un koordinē projektus un atbalsta mehānismus, kā arī savlaicīgi informē par jaunumiem. LIAA savā profesionalitātē noteikti un acīm redzami visu laiku aug.
Jau vairākkārt dažādās auditorijās esmu ierosinājis, ka Latvijas eksportspējas audzēšanā jāņem piemērs no futbola pasaules. Tajā ir kolosāli atstrādāta sistēma pasaules čempionu audzināšanai. Sākas viss ar pagalmu komandām, tad jau nāk skolu komandas, jaunatnes sporta skolu komandas, dažādu līmeņu līgas, čempionāti un kausi, līdz pat čempionu līgai. Jo tu kāp augstāk, jo mērķētāka un specifiskāka palīdzība, instrumenti un rīki tev tiek doti, lai attīstītos. Ja sākumā dod vienkārši iespēju spēlēt uz laba laukuma, tad tālāk jau dod speciālus trenerus, masāžas, diētu, treniņnometnes. Tā pamazām tiek atlasīti un uz priekšu bīdīti labākie kandidāti. Šādā sistēmā visi saprot, kas un kā jādara, lai attīstītos un kāptu uz augšu, līdz var kļūt par pasaules čempioniem. Es nevarēšu detalizēti komentēt, kā strādā visas LIAA programmas, taču skatoties uz to daudzumu un dažādo fokusu, manuprāt, LIAA strādā pēc šādas čempionu līgas sistēmas Latvijas uzņēmējiem un eksportētājiem. Uzņēmumiem dažādās briedumu pakāpēs ir iespēja saņemt sev atbilstošus un nepieciešamus instrumentus un rīkus. LIAA dod iespēju tiekties uz to čempiona titulu katram kurš grib, ja vien viņš pats ir gatavs smagi strādāt. Es arī neuzskatu, ka birokrātija ir pārāk liela. Tas viss ir vajadzīgs, lai līdzekļi netiktu nelietderīgi izšķērdēti.
Noteikti labs pasākums ir “Eksporta un Inovāciju Balva”, kuru organizē LIAA sadarbībā ar Ekonomikas ministriju, Latvijas Eksportētāju Asociāciju “The Red Jackets” un finanšu institūciju ALTUM. Tādā veidā tiek cildināti tie, kas ir ko sasnieguši, ar kuriem mēs varam lepoties ar izdarīto gan lokālā mērogā, gan starptautiski. Vienmēr ir patīkami un uzmundrinoši, ka kāds uzsit pa plecu un uzteic par labi padarītu darbu.
Mēs sadarbojamies arī ar vairākiem Kompetences Centriem, lai veidotu un izstrādātu jaunus produktus, ar ko iekarot eksporta tirgus. Kad mēs kaut ko jaunu izstrādājam, tad mums ir nepieciešams pārliecināties, ka tas strādā, un labāka atbalsta par Kompetences Centriem šajā ziņā Latvijā šobrīd nav. Savukārt, ja nāk projekti, kam nepieciešams liels finansējums, tad mēs strādājam ar ALTUM kā finanšu avotu.
Pēdējās desmitgades laikā esam veikuši kardinālas izmaiņas PERUZA struktūrā visos līmeņos un mainījuši savu filozofiju. Varu teikt, ka tieši šo pārmaiņu, paaudžu un paradigmas maiņas rezultātā esam spējuši pārorientēties no vecā projektu piesaistes modeļa, kad klienti paši mūs meklē, uz jauno – aktīvu un mērķtiecīgu projektu piesaistes modeli. Mums ir izveidota efektīva pārdošanas komanda, kurā iesaistīti jauni cilvēki ar spējam un ambīcijām, un tas nes rezultātus.
Tagad paplašinot mūsu darbības jomas, mēs saskatām jau esošo kompetenču sinerģiju, lai arī katrai no tām ir savs eksporta tirgus. Tāpēc, pirms kāda tirgus apgūšanas noteikti ir jāizvērtē, kuri tirgi varētu būt potenciāli interesanti kādai no tām. Te balstāmies uz dažādos avotos pieejamu informāciju un paši uz savu iepriekšējo pieredzi un izpratni par tirgiem, un izvirzām uz inteliģentiem minējumiem balstītu hipotēzi, kurš tirgus varētu būt nākamais eksporta galamērķis. Piemēram, ja runa ir par lašu apstrādi, tad mums ir jāsāk Norvēģijā, bet pēc tam jādodas uz Čīli. Tāpat ir jāizvērtē, kuros tirgos paku loģistikai un procesu robotizācijai ir lielākais potenciāls. Ir jāizvērtē kuri tirgi mums ir svarīgi un patreiz aizsniedzami, uz tiem arī strādājam. Un pats svarīgākais faktors ir – vai konkrētajā tirgū ir klienti, kas ir gatavi maksāt.
Lai gan mūsu gadījumā ļoti svarīga mārketinga daļa ir personīgais kontakts ar klientu, ko iegūstam piedaloties izstādēs, ļoti aktīvi strādājam pie digitālā mārketinga - satura publicēšanas internetā un SEO optimizēšanas. Šo darbību rezultātā pamazām sajūtam ieguldītā darba augļus. Kā piemēru varu minēt, ka esam sākuši saņemt pieprasījumus caur mājas lapu, kas agrāk nenotika vispār. Visu darbību kopums – dalība izstādēs, esamība internetā, un citu mārketinga kanālu izmantošana atgādina mūsu klientam, ka ir tāda PERUZA un ka tas ir reāls, kompetents uzņēmums ar lielisku produktu. Šodienas PERUZA komanda strādā pilnīgi savādāk, kā tas bija pirms 10 gadiem, un šāda attīstība ir nepieciešama un likumsakarīga uzņēmuma izaugsmei.
Raksts tapis sadarbībā ar Latvijas Eksportētāju asociāciju "The Red Jackets", www.eksportabarometrs.lv.