Latvijas uzņēmumu aktivitātes “EXPO 2020 Dubai” februārī mērķētas uz jaunu sadarbību veidošanu pārtikas un dizaina jomās
Latvijas uzņēmumu aktivitātes “EXPO 2020 Dubai” februārī mērķētas uz jaunu sadarbību veidošanu pārtikas un dizaina jomās
Līdz pat šī gada 31. martam Apvienotajos Arābu Emirātos (AAE) turpina norisināties starptautiskā izstāde “EXPO 2020 Dubai”. Februārī līdztekus Latvijas kultūras dienām Dubaijā plānota arī Latvijas – AAE Apvienotās komitejas sēde, kurā piedalīsies Latvijas Republikas ekonomikas ministrs Jānis Vitenbergs un pavadošā uzņēmēju delegācija. Tāpat Latvijas uzņēmumi piedalīsies pārtikas un dizaina nozaru tirdzniecības misijās, kā arī vienā no pasaulē pieprasītākajām pārtikas izstādēm "Gulfood”.
Latvijas – AAE Apvienotās komitejas sēdē plānots parakstīt vairākus sadarbības memorandus
No 26. februāra līdz 3. martam AAE norisināsies Latvijas Republikas ekonomikas ministra Jāņa Vitenberga darba vizīte Dubaijā, kuras ietvaros ministrs piedalīsies arī Latvijas – AAE Apvienotās komitejas sēdē. Tās laikā plānots izvirzīt un pārrunāt Latvijas un AAE uzņēmēju sadarbības iespējas tādās jomās kā inovācijas un tehnoloģijas, transports un loģistika, lauksaimniecība, izglītība un zinātne.
“Biznesa pasaules uzmanības centrā joprojām ir Dubaijā notiekošā starptautiskā izstāde “EXPO 2020 Dubai”, un tiek izmantota katra iespēja, lai veicinātu Latvijas biznesa kontaktus. Visu EXPO laiku no oktobra līdz marta beigām mūsu uzņēmējiem tiek nodrošinātas tikšanās, izstādes un vērtīgi biznesa pasākumi, lai veidotu starta platformu potenciālai globālai sadarbībai. Arī Latvijas – AAE Apvienotās ekonomiskās komitejas sēdē turpināsim stiprināt ekonomiskās attiecības, sadarbību fokusējot uz ekonomisko saišu stiprināšanu starp abām valstīm un uzņēmumiem, ieskaitot arī mazos un vidējos uzņēmumus, un jaunuzņēmumus, ar mērķi sekmēt investīciju piesaisti, kopuzņēmumu veidošanu un cita veida sadarbību starp tām,” atklāj Latvijas Republikas ekonomikas ministrs Jānis Vitenbergs.
“Šī būs jau otrā Latvijas – AAE Apvienotās komitejas sēde. Pirmā sēde notika 2019. gadā, kuras galvenais mērķis bija apzināt barjeras, kas liedz īstenot abu pušu veiksmīgu sadarbību. Redzam, ka tā ļāvusi arī atvērt durvis uz AAE gan uzņēmējiem, gan valsts iestādēm, tāpēc šobrīd esam ārkārtīgi pateicīgi un jūtamies pagodināti, ka pie esošā straujā ikdienas ritma un darba apjoma mums būs iespēja saņemt AAE ekonomikas ministra V.E. Abdulla bin Touq Al Marri un delegācijas nedalītu uzmanību, lai kopīgiem spēkiem īstenotu jau otro komitejas sēdi. Šī gada komitejas sēdes mērķis ir jau konkrēti pārrunāt un veicināt abu valstu sadarbību gan ekonomikas, gan citu nozaru jomā, kā arī parakstīt vairākus sadarbības memorandus. Šogad Latvijas delegāciju pārstāvēs gan ekonomikas ministrs un valsts iestāžu pārstāvji, gan arī uzņēmēji, tādējādi vēlreiz apliecinot Latviju kā uzticamu un ieinteresētu sadarbības partneri,” stāsta Latvijas paviljona direktore Inga Ulmane.
Vienlaikus Inga Ulmane norāda, ka februāris kopumā Latvijai izstādē solās būt gana aktīvs. Piemēram, lai ar Latvijas kultūru un mākslu iepazīstinātu pēc iespējas plašāku publiku, no 19. līdz 28. februārim Dubaijā tiks organizētas Latvijas kultūras dienas, kurās tiks izrādīta režisores Daces Pūces jau atzinību guvusī filma “Bedre”. Tāpat mākslas kvartālā Alserkal Avenue tiks organizēta mākslinieka Voldemāra Johansona mākslas darbu izstāde, kā arī citas Latvijas kultūru popularizējošas aktivitātes.
“Latvijas paviljons Dubaijā atrodas “Iespēju kvartālā”. Tur mēs stāstām par Latviju, iepazīstinām ar uzņēmēju piedāvājumu un veidojam telpu veiksmīgām biznesa sarunām un sadarbībai. Pēc līdzšinējā aktīvā darba perioda varam droši teikt, ka jau šobrīd jūtamies ļoti apmierināti par dalību izstādē un sasniegtajiem rezultātiem. Gandarīti ir gan uzņēmēji, kuri piedalījušies izstādēs un tirdzniecības misijās, gan arī kopējās sajūtas līmenī esam veiksmīgi parādījuši Latvijas daudzpusīgumu dažādās jomās: kultūrā, tūrismā, tehnoloģijās, izglītībā, loģistikā, zinātnē, inovācijās u.c. AAE Latvija tiek uzņemta ļoti labi – gan uzņēmēji, gan apmeklētāji novērtē ne vien saturu, ko piedāvājam, bet arī izrāda aktīvu interesi par mūsu valsti kopumā,” atklāj Inga Ulmane.
Latvijas uzņēmumu dalība tirdzniecības misijās februārī – iespēja īstenot jaunas sadarbības pārtikas un dizaina jomās
Februārī Dubaijā tiks īstenotas arī divas tirdzniecības misijas: pārtikas nozares tirdzniecības misija norisināsies no 15. līdz 22. februārim starptautisko izstāžu “Gulfood” un "EXPO 2020 Dubai" ietvaros, savukārt Latvijas dizaina, aksesuāru, modes, interjera un mākslas objektu ražotāju tirdzniecības misija - no 18. līdz 24. februārim Latvijas kultūras dienu laikā “EXPO 2020 Dubai”.
Pārtikas nozares tirdzniecības misijā piedalīsies 14 uzņēmumi no Latvijas: SIA “Markol” (Zaķumuižas ūdens), SIA “Kainaiži” (Birzī), SIA "Madona Uguns siers", SIA “Pernes L” (Long Chips), SIA “Premium Chocolate” (NelleUlla), SIA “Soira”, SIA “Rāmkalni Nordeco”, SIA “Felici” (Graci Functional Cereals), SIA “Leobella”, SIA “Māris&Co”, SIA “Coffee Ritz” , SIA “Smartfoody” (The Beginnings), SIA “Cannelle Bakery”, SIA “Very Berry”.
“Atsaucība no Latvijas uzņēmumiem dalībai pārtikas tirdzniecības misijā ir ļoti liela, ņemot vērā, ka tā norisinās izstādes “Gulfood” laikā, kas ir arī lielākā un svarīgākā pārtikas izstāde reģionā un ko apmeklē plašs potenciālo partneru loks. Liela daļa no šī gada četrpadsmit misijas dalībniekiem ir jau AAE tirgū pieredzējuši, taču daļa tikai plāno uzsākt eksportu. Tāpēc svarīgi atzīmēt, ka tirdzniecības misijas laikā Latvijas uzņēmējiem ir iespēja gūt vērtīgas zināšanas ne tikai par AAE, bet visa reģiona tirgus tendencēm, kas ir būtisks solis gan paša uzņēmuma pilnvērtīgai gatavībai tirgus prasībām, gan produkcijas atbilstošai pielāgošanai eksportam. Tāpat misijas lielākā vērtība, nenoliedzami, ir vietējo konsultantu nodrošinātās tikšanās ar konkrētam uzņēmumam interesējošiem un aktuāliem partneriem, kas ļauj veiksmīgi izvērst arī turpmāko sadarbību,” norāda Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) Eksporta veicināšanas nodaļas projektu vadītāja Anna Daudziņa.
Vienlaikus pārtikas tirdzniecības misijas laikā 18. februārī Latvijas EXPO paviljonā notiks arī B2B tīklošanās pasākums, kurā Latvijas uzņēmumi varēs satikt citus uzņēmējus no visas pasaules, kuri tobrīd apmeklēs izstādi “EXPO 2020 Dubai”.
Savukārt Latvijas dizaina, aksesuāru, modes, interjera un mākslas objektu ražotāju tirdzniecības misijā Latviju pārstāvēs tādi uzņēmumi kā “Sofia Riga” (juvelierizstrādājumi), “PrintArt” (koriģējošais apģērbs), “RIPA” (modes preces), Radošā darbnīca “LM” (tekstilizstrādājumi), “Aretai” (skandas), “RO STUDIO” (rotaslietas), “Vaidava Ceramics” (dizaina trauki), “Etna Design” (īpaša dizaina iekaramie grozi), “VASKALA” (ādas izstrādājumi), “LITE candles” (smaržsveces).
“Uzņēmumi, kuri dosies šajā tirdzniecības misijā, ir ļoti dažādi gan pēc darbības profila, gan pieredzes un apgrozījuma. Daļai no tiem jau ir pieredze Tuvo Austrumu tirgū, jo iepriekš jau vairākkārt esam organizējuši nacionālos stendus dizaina izstādēs Dubaijā. Bet tikpat atšķirīgi ir arī potenciālo sadarbības partneru un klientu profili, kurus uzrunājam. Daļa uzņēmumu tiksies ar veikalu ķēdēm un dizaina konceptveikaliem, bet tāpat mūsu redzeslokā ir arī viesnīcas un SPA centri, kam varam piedāvāt gan tekstilizstrādājumus, gan mēbeles. Tā kā Tuvo Austrumu reģionā joprojām strauji attīstās būvniecība, interjera iekārtojums ar tam atbilstoša dizaina priekšmetiem un mēbelēm ir ļoti aktuāls, tādējādi Latvijas uzņēmumiem ir labas izredzes atrast sev atbilstošu nišu. Uz Dubaiju uzņēmēji brauks arī ar tādiem piedāvājumiem kā dizaina trauki, ekskluzīvas rotaslietas un augstas kvalitātes elektroakustiskās skaņu pastiprinošās iekārtas – skandas,” stāsta Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) Eksporta veicināšanas nodaļas vecākā projektu vadītāja Zane Biteniece.
Lai nodrošinātu uzņēmumiem pēc iespējas precīzāk mērķētas tikšanās ar potenciālajiem partneriem un nepaļautos uz nejaušību, LIAA izmanto konsultanta pakalpojumus, kas katram uzņēmumam piedāvājis 20 kontaktus atbilstoši uzņēmumu interesēm un profilam, un katrs uzņēmums izvēlējies piecus, ar kuriem turpinās sarunas tirdzniecības misijas laikā.
Uzņēmuma “VAIDAVA CERAMICS” vadītājs un līdzīpašnieks Miks Balodis norāda, ka dalībai tirdzniecības misijās ir būtiska loma eksporta tirgus apgūšanā: “Mēs ļoti labi apzināmies AAE un Tuvo Austrumu tirgus potenciālu un arī specifiku. Šis tirgus ir pavisam citāds, nekā esam pieraduši redzēt Eiropā. Tāpēc mums jābūt gataviem tam pielāgot arī mūsu līdzšinējās tirgus apgūšanas stratēģijas un taktikas. Lai arī līdz šim allaž esam bijuši elastīgi un atvērti dažādiem tirgiem, par savu lielāko priekšrocību uzskatām tieši mūsu produktus - augstas kvalitātes, ilgtspējīgi un funkcionāli dizaina trauki. Kopumā esam noskaņoti optimistiski un šīs misijas laikā arī ceram īstenot savu pirmo sadarbību.”
Savukārt uzņēmuma "Aretai", kas ražo augstas kvalitātes skandas (skaļruņu sistēmas), īpašnieks Jānis Irbe īpaši novērtē tirdzniecības misiju sniegtās iespējas ar potenciālajiem sadarbības partneriem tikties klātienē un uzsver to būtisku lomu produkcijas pilnvērtīgā iepazīšanā: “Mūsu produkts piedāvā izcilu pieredzi: augstas kvalitātes skaņu un izsmalcinātu dizainu. Šīs īpašības balstās mūsu Northern Sound koncepcijā — formas un skaņas tīrība, minimālisms un sabalansētība. Lai potenciālais sadarbības partneris to visu patiesi redzētu, dzirdētu un izjustu, klātesamība spēlē ļoti lielu lomu. Tieši tāpēc, lai arī mūsdienās ir iespējas visu īstenot attālināti, mūsu gadījumā konkrētā produkta iepazīšana un izvērtēšana ir salīdzināma ar restorāna apmeklējumu – to vislabāk pieredzēt klātienē, nevis pasūtīt ar piegādi. Mums ir svarīgi potenciālos sadarbības partnerus satikt personīgi, iepazīt viņu telpas un showroom klātienē, lai abpusēji varam novērtēt sadarbības iespējas un potenciālu. Turklāt dalība šādās misijās ir arī laba iespēja precizēt katra tirgus specifiskās nianses un kontekstu. Uzņēmumam šī ir jau otrā misija Apvienoto Arābu Emirātos, un šoreiz vēlamies vairāk orientēties uz jaunu sadarbību izveidi ar dizaina preču veikaliem un izplatītājiem, kā arī nostiprināt jau izveidotos kontaktus ar audio izplatītājiem.”
Pasaulē vispieprasītākajā pārtikas izstādē arī Latvijas ražotāji
Izstāde “Gulfood”, kas ir viena no pasaulē vispieprasītākajām pārtikas izstādēm Austrumu reģiona tirgus apgūšanai, norisināsies līdz 17.februārim. Tās ietvaros Latvijas pārtikas ražotāji savu produkciju piedāvās jau devīto gadu. Šogad izstādes zālē tiksies vairāk nekā 4000 dalībnieku no vairāk nekā 120 pasaules valstīm. Paralēli izstādei norisinās arī konferences un prezentācijas, kuras vada godalgoti šefpavāri, uzņēmumu un valdību vadītāji. Izstādi apmeklē ražotāji un tirgus pārstāvji gan no Tuvajiem un Tālajiem Austrumiem, gan Āfrikas, Dienvidamerikas, Austrālijas un Eiropas.
Izstāde “Gulfood” apvieno dažādu interešu apmeklētājus, tomēr var teikt, ka ik gadu pieaug izstādes apmeklētāju interese tieši par kvalitatīviem, veselīgiem produktiem, kā arī vēlme par tiem attiecīgi maksāt. Salīdzinot dažādu valstu ražotājus, varu teikt, ka Latvijas ražotāju produktu klāstā vienmēr ir kvalitatīvi pārtikas produkti! Un ja mūsu ražotājs spēj iekļauties austrumu tirgotāju uzvedības kultūrā, izturēt ikdienišķās “cenu kaujas”, tad viņam ir jābūt “Gulfood” un jāstrādā ar “augsto cenu” klientiem. Mūsu tā saucamiem lielajiem un vidējiem ražotājiem ir salīdzinoši mazs ražošanas apjoms, tāpēc viņi ir elastīgi arī savu kvalitatīvo produktu ražošanas pielāgošanai attiecīgā tirgus klienta, t.i. austrumu, garšām un konsistencei,“ norāda Zemkopības Ministrijas Nacionālo kopstendu projekta vadītāja Dr.oec. Daina Saktiņa.
Vienlaikus Daina Saktiņa uzsver, ka Latvijas uzņēmēji arī allaž izceļas ar savu produkciju tieši inovāciju jomā: “To pierāda katra izstāde, kurā piedalās Latvijas ražotāji. Pēdējos trīs gados katrā no “Gulfood” izstādēm Latvijas ražotāji plūkuši laurus Inovāciju balvas konkursos. Arī šogad - 8 nominācijas ar 4 produktu finālistiem katrā - 2 nominācijās ir mūsējie. Konkursa komisija katru gadu no daudzajiem iesniegtajiem produktiem finālistu pulciņā iekļauj arī Latvijas ražotāju produktus. Bio un inovācija ir Latvijas pārtikas ražotāju šodienas un nākotnes standarts un ikdiena.”
No Latvijas izstādē “Gulfood” šogad piedalīsies tādi uzņēmumi kā SIA "Markol", SIA "Felici", SIA "King Coffe Service", SIA Cannelle Bakery, SIA “GPU Nākotne”, SIA “Pernes L”, SIA “Premium Chocolate”, AS “Tukuma piens”, AS “Smiltenes piens”, AS “Jaunpils pienotava”, AS “Dobeles dzirnavnieks”, AS “Balticovo”, SIA “Rāmkalni Nordeco”, AS “Serenes piens”.
Pasaules izstāde EXPO 2020 notiek no 2021. gada 1. oktobra līdz 2022. gada 31. martam. Papildu informācija par Latvijas dalību izstādē EXPO 2020 pieejama šeit: www.expo2020.lv