Latvijas konkurētspējas instruments – viedās pilsētas risinājumi
Latvijas konkurētspējas instruments – viedās pilsētas risinājumi
21. oktobrī Dubaijā, Apvienotajos Arābu Emirātos, noslēdzās starptautiskā informācijas tehnoloģiju un inovāciju izstāde “GITEX Technology Week”, kurā piedalījās 13 uzņēmumi no Latvijas. Mūsējo vēlme būt informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) līderiem starptautiskā mērogā nebūt nav pārspīlēta: 2020. gadā IKT nozares eksporta vērtība bija 849 miljoni eiro jeb 19,4% no kopējā Latvijas pakalpojumu eksporta.
Tuvo Austrumu reģionā šobrīd vērojama spēcīga interese par viedo pilsētu risinājumiem, virzienu, kurā darbojas vairāki Latvijas uzņēmumi, un īpašu uzmanību izpelnījušies arī Latvijā radīti elektrības patēriņa monitoringa risinājumi. Pieredze GITEX apliecina – mums ir, ar ko pārsteigt pasauli. Par to liecina gan noslēgtie līgumi, gan apmeklētāju atsauksmes un plašais iegūto kontaktu klāsts.
Latvijas konkurētspējas instruments
“Izstāde bija tiešām fantastiski labi apmeklēta, un kopumā mūsu uzņēmumi ieguva ļoti daudz jaunu kontaktu, un tagad jāturpina darbs pie šo kontaktu izvērtēšanas un potenciālās sadarbības stiprināšanas. Kā īpaši labs rezultāts jāizceļ industriāliem patērētājiem domātu elektrības monitoringa risinājumu izstrādātāja “AdvanGrid” panākumi, kur jau procesā ir līgums par diviem pilotprojektiem restorānu nozarē,” stāsta Inga Ulmane, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) pārstāvniecības vadītāja Apvienotajos Arābu Emirātos.
Viņa norāda – regularitāte, liekot pārējai pasaulei par sevi manīt, ir ļoti svarīga, jo cilvēks pazīst to, kas viņam ir acu priekšā. Tāpēc dalība šādās izstādēs kā GITEX ir būtiska, ja Latvija vēlas paplašināt eksporta apvāršņus. Izstādes apmeklētāju paradumi ir dažādi, taču lielākoties šeit ierodas profesionāļi, kas izstādi apmeklē ļoti mērķtiecīgi: palūdz visu izstādē pārstāvēto Latvijas uzņēmumu sarakstu un aprakstus, rūpīgi iepazīstas ar tiem un tad jau uzrunā konkrēti tos, kas viņus interesē.
Kopumā IKT nozare aptver teju ikvienu darbības jomu gan publiskajā, gan privātajā sektorā, tādēļ arī Latvijas stendā izstādē rādīti gan risinājumi atkritumu apsaimniekošanai un efektīvākai pilsētvides plānošanai, gan darbinieku labbūtībai, dronu risinājumi un citas tehnoloģiju inovācijas.
“Kā rāda pieredze, mēs šajā nozarē varam konkurēt ar jebkuru no saviem produktiem, risinājumiem un pakalpojumiem, cits jautājums ir par kapacitāti, jo Tuvo Austrumu reģionā tirdzniecības apjomi ir daudz lielāki, nekā esam pieraduši redzēt Latvijā. Tomēr kā īpašu Latvijas priekšrocību gribētos izcelt viedo pilsētu risinājumus, kas strauji kļūst arvien pieprasītāki visā pasaulē. Šajā virzienā Latvijai jau ir lieliskas iestrādes, ko piedāvā tādi uzņēmumi kā “AdvanGrid”, “MOBIO”, “getUgo” un LMT,” stāsta Inga Ulmane.
Ieguldījums nākotnes idejās
Jaunuzņēmums “Efectio”, kura mērķis ir globāli popularizēt darbinieku iesaisti uzņēmuma procesos produktivitātes paaugstināšanai, ir arī LIAA Radošo industriju inkubatora uzņēmums, kas tikko uzvarējis koprades B2B risinājumu hakatonā “Born Global”. Tas rīkots Latvijas eksportējošo uzņēmumu svarīgāko izaicinājumu risināšanai, piesaistot digitālos risinājumus. “Efectio” piedāvā visaptverošu risinājumu, kas veido pozitīvu darba kultūru un palīdz uzņēmumiem sasniegt mērķus. Šī platforma ir vienīgā, kas ietver darbinieku labsajūtu, iespēju mācīties, socializēšanos ar kolēģiem un mērķu izvirzīšanu. “Efectio” vadītājs Artūrs Bernovskis stāsta – Tuvie Austrumi ir interesants tirgus, un iepazīšanās ar to bijusi ļoti noderīga. Vai tā būs noderīga arī praktiski – laiks rādīs.
“Mūsu lielākais ieguvums bija saprast šo interesanto un maksātspējīgo tirgu. Pagaidām konkrētu perspektīvu tieši mūsu risinājumiem šeit neesam atraduši, taču nākotnes risinājumiem to noteikti paturēsim prātā. Droši vien šādas lielās izstādes kopumā ir vairāk noderīgas uzņēmumiem, kas jau ilgi strādā nozarē, kam ir skaidrs biznesa modelis. Taču ar izstādēm vien neko nepanāksi. Tuvos Austrumus ļoti interesē inovācijas veselības jomā visplašākajā nozīmē, vienalga, vai tā būtu medicīna, veselības aprūpe vai labsajūta, tāpēc te noteikti ir lieliskas iespējas tiem uzņēmumiem, kuri strādā šajā virzienā. Vēl viens ļoti svarīgs aspekts – šis atrodas tālu no Latvijas, tāpēc ir jābūt lokāli pieejamam gan servisam, gan pašam uzņēmumam. Ja uzņēmējs ir gatavs šādā veidā darboties un investēt, Persijas līča reģionā patiešām ir vērts to darīt. Vai mums šī pieredze noderēs? Šobrīd varbūt nē, bet nākotnē, ja būs piemērots risinājums, tas noteikt būtu interesanti,” pārdomās dalās Artūrs Bernovskis.
Inovācijas svarīgākas par cenu
SIA “AdvanGrid” piedāvā elektrības monitoringa risinājumus industriāliem patērētājiem, kas ļauj ievērojami samazināt elektroenerģijas rēķinus, kā arī diagnosticēt un novērst problēmas elektrotīklos sadales tīklu operatoriem. Uzņēmuma izpilddirektors Oskars Gūtmanis atklāj – no izstādes nejaušību brīnumus nav gaidījuši, tāpēc kārtīgi izpildījuši mājasdarbu, jau iepriekš sarunājot tikšanās ar potenciāli ieinteresētiem partneriem. Varbūt tāpēc izstādē gūti lieliski panākumi: šobrīd jau nodibināti cieši kontakti un atrasti klienti.
“Izmantojām IT klāstera sniegto iespēju piesaistīt vietējo ekspertu un jau iepriekš tikāmies ar sešiem potenciālajiem partneriem. Pozitīvi vērtējama bija iespēja skaidri izvērtēt, kādi ir Tuvo Austrumu reģiona tirgus ierobežojumi, specifika, salikt pa punktiem darbības modeli, kā mēs tur varēsim darboties. Kamēr uz turieni neaizbrauc un ar viņiem neparunā, grūti to saprast. Mums ir arī daudz interesantu kontaktu no pašas izstādes, bet priekšā liels darbs, lai tos izsijātu un saprastu, vai un kuram varētu par mums rasties interese,” stāsta Oskars Gūtmanis. Viņš atzīst – iepriekšēja sagatavošanās ir ļoti svarīga, stendam atvēlot tikai bāzes funkciju, kur uzaicināt ieinteresētos un iepazīstināt ar saviem produktiem.
Izstādes laikā “AdvanGrid” kolēģi saskārušies ar lielu vietējo izbrīnu, kā tik maza valsts kā Latvija var piedāvāt tik plašu inovatīvu tehnoloģiju spektru. “Tas ir attīstīts, pirktspējīgs tirgus, alkstošs pēc visa jaunā,” stāsta Oskars Gūtmanis. “Viņus neinteresē cena, bet pats jaunākais, svaigākais, inovatīvākais. Ja mēs no Latvijas varam uz turieni aizvest un veiksmīgi prezentēt savas tehnoloģijas, tam ir liels izaugsmes potenciāls. Mēs, protams, fokusējāmies uz to, kas mums aktuāls, bet viņus interesē viss, kas nav redzēts. Lielākais tirgus reģionā ir Saūda Arābija, bet arī Apvienotie Arābu Emirāti mēģina cīnīties par finanšu un tehnoloģiju centra statusu. Tāpēc, ja apgūsti šo tirgu, pastāv liela iespēja tikt arī tālāk, piemēram, uz Saūda Arābiju. Tāpat šobrīd visi tiecas uz Ēģipti, kur ir ļoti augošs tirgus, tāpēc Latvijai ir svarīgi parādīt sevi šajā reģionā,” novērojumos dalās Oskars Gūtmanis.
IKT – strauji augoša un eksportā konkurētspējīga nozare
5,7% iekšzemes kopprodukta un strauja izaugsme – IKT produktu eksports 1,42 miljardu eiro apmērā, kas salīdzinājumā ar 2019. gadu pieaudzis par 23%: tas ir īss nozares raksturojums 2020. gadā. Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem 2019. gadā Latvijā darbojas 7021 IKT uzņēmums, no tiem 115 uzņēmumi nodarbojās ar IKT produktu ražošanu, 530 uzņēmumi – ar IKT produktu vairumtirdzniecību, bet visvairāk, proti, 6376 uzņēmumi sniedza IKT pakalpojumus, no tiem 5505 nodarbojas ar programmēšanu un datu apstrādi, savukārt 500 uzņēmumi saistīti ar telekomunikācijām. Kopumā 2019. gadā IKT nozarē bija nodarbināti 37 000 cilvēku, un nozares uzņēmumu kopējais apgrozījums bija 4,1 miljards eiro.
Izstāde GITEX šogad vienuviet pulcēja vairāk nekā 4500 pasaules līmeņa uzņēmumu, tehnoloģiju nozares līderu, IT un jaunuzņēmumu jeb start-up, lai prezentētu savus jaunākos risinājumus, idejas un inovācijas. Latviju pārstāvēja 13 IKT uzņēmumi: “CatchSmart”, “Efectio”, “getUgo”, “Latvijas Mobilais Telefons”, “MOBIO”, “Raden Solutions”, “SAPIDUM”, “SOLAVI”, “SWH SETS”, “Tapbox”, “TestDevLab”, “AdvanGrid” un Elektronikas un datorzinātņu institūts, demonstrējot dažādām nozarēm piemērotus IKT risinājumus, kas palīdz digitalizēt procesus un celt uzņēmumu konkurētspēju. Lielākā daļa no tiem turpināja dalību arī EXPO tirdzniecības misijā no 21. līdz 28. oktobrim, kurā uzsvars likts uz jaunu kontaktu veidošanu, popularizējot savas preces vai pakalpojumus ārvalstu partneriem. Līdz šim galvenie nozares eksporta tirgi ir bijuši Lietuva, Igaunija, Vācija, Polija un Krievija, tāpēc apvāršņu paplašināšana un jaunu tirgu iztaustīšana strauji augošajai nozarei ir loģisks solis.
Pasaules izstāde EXPO 2020 notiek Dubaijā, Apvienotajos Arābu Emirātos, no 2021. gada 1. oktobra līdz 2022. gada 31. martam. Papildu informācija par Latvijas dalību izstādē EXPO 2020 pieejama šeit: https://www.expo2020.lv/.