Latvijas griķi jaunā izpildījumā jeb jaunuzņēmuma “Griksi” veiksmes stāsts
Latvijas griķi jaunā izpildījumā jeb jaunuzņēmuma “Griksi” veiksmes stāsts
Latvijas uzņēmums "Griksi" savu attīstību sāka no vienkāršas idejas izveidot veselīgu produktu savas ģimenes vajadzībām. Tagad tas piedāvā dabīgus un veselīgus griķu produktus ne tikai vietējā, bet arī starptautiskajā tirgū. Dibināts 2020. gadā, uzņēmums "Griksi" ir koncentrējies uz Latvijā bioloģiski audzētu griķu izmantošanu, veidojot batoniņus, krekerus un citas uzkodas, kas ne tikai labi garšo, bet arī ir dabīgas un veselīgas.
Griķus, kas, izrādās, ir nevis graudaugs, bet sēkla, mēdz dēvēt par “superfood” (superēdienu): tiem ir augsts uzturvielu sastāvs, tie nesatur glutēnu, kā arī ir bagāti ar antioksidantiem, vitamīniem un minerāliem. Pie tam “Griksi” savos produktos izmanto zaļos griķus, kas nav termiski apstrādāti un tātad – veselīgāki. Tāpat daļa produkcijas top no diedzētiem zaļajiem griķiem, kas ir vēl jo vērtīgāki.

Pēc dibināšanas - pirmā darbības gada laikā uzņēmums koncentrējās uz plānošanu un nepieciešamo iekārtu iegādi. 2021. gadā notika produkta testēšana, līdz beidzot 2022. gada janvārī uzņēmums sāka pilnvērtīgu ražošanu. Šobrīd "Griksi" savā ražotnē Rēzeknes novadā spēj saražot līdz pat 3000 griķu batoniņiem dienā.
Uzreiz pēc dibināšanas uzņēmums iestājās Latvijas Investīciju un attīstība aģentūras (LIAA) inkubatorā, kur saņēma nepieciešamo mentorēšanu, finansējumu un zināšanas. Bet kā īpaši nozīmīgu “Griksi” novērtē arī pirmsinkubācijas programmu (PINK), kas palīdzēja uzņēmuma vadītājai Jūlijai Danilinai izprast uzņēmējdarbības pamatus un definēt produkta unikalitāti, kā arī nodrošināja nepieciešamās zināšanas pārdošanā, mārketingā un eksporta plānošanā. Liels atbalsts pirmajos darbības gados bijis arī līdzfinansējums ražošanas iekārtu iegādei, izejvielu nodrošināšanai un iepakojuma izstrādei, kā arī dalībai starptautiskās izstādēs.

“Tieši starptautiskās izstādes mēs ieguvām svarīgus kontaktus, kas pavēra ceļu uz eksportu. Zvani un epasti nedarbojas, - izstādes ir tās, kur tu vari sevi parādīt un dibināt kontaktus. Taču tikai ar dalību vien nepietiek – darbs jāiegulda arī pēc tam. Izstāžu laikā gūtos kontaktus var izmantot un likt lietā vēl vairākus gadus pēc tam, ko mūsu uzņēmums arī aktīvi dara,” stāsta Jūlija Danilina.
Uzņēmums ražo produktus gan ar savu zīmolu, gan dažādu Eiropas uzņēmumu privātajām preču zīmēm, un tā produkcija nonāk Polijā, Rumānijā, Čehijā, Kiprā, Lielbritānijā, Vācijā, Igaunijā, Zviedrijā un arī Skandināvijas valstīs.

Kopš 2024. gada Biznesa inkubācijas programmu īsteno LIAA pārstāvniecības Latvijā un programmā var pieteikties ikviens uzņēmums līdz 5 gadu vecumam, kas darbojas atbalstāmajās nozarēs.
Raksta tapšana finansēta ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda Mazo un vidējo uzņēmumu programmas inkubatoru apakšprojekta finansējumu.