Pārlekt uz galveno saturu

Baltijas paviljons Expo 2025 Osakā - iespēja uzņēmējiem ceļā uz Japānas tirgu

No 13. aprīļa Japānas pilsētā Osakā norisinās viena no pasaules nozīmīgākajām izstādēm valsts tēla veidošanai un eksportspējas stiprināšanai – “Expo 2025”. Latvija šajā notikumā piedalās ar skaidru stratēģisko mērķi: veicināt eksportu, piesaistīt investīcijas un stiprināt Latvijas kā zaļas, inovatīvas un dzīves kvalitāti augstu vērtējošas valsts tēlu. Līdztekus ekspozīcijai būtiska nozīme piešķirta arī uzņēmējdarbības veicināšanas programmai – kopš pagājušā gada beigām Japānā norisinās Latvijas uzņēmumu tirdzniecības misijas, nozaru izstādes, tematiskie pasākumi un forumi. Uzņēmumi, kas Japānā un citviet reģionā redz potenciālu eksporta tirgum, joprojām aicināti izmantot Expo sniegtās iespējas un aktīvi iesaistīties. 

Izstāde, kas ilgs līdz šī gada 13. oktobrim, pulcē vairāk nekā 160 valstu un deviņu starptautisku organizāciju pārstāvjus. Tiek prognozēts, ka izstādi apmeklēs vairāk nekā 28 miljoni cilvēku – tas padara to par unikālu platformu, kur valstis demonstrē savus sasniegumus, piedāvā risinājumus globāliem izaicinājumiem un veido jaunus sadarbības kontaktus. 

Baltijas stāsts paviljonā “We Are One” – Latvijas un Lietuvas kopīgā ekspozīcija 

Šogad Latvijai Expo izstādē ir kopīgs paviljons ar Lietuvu, veidojot vienotu Baltijas valstu stāstu. Paviljona koncepts “We Are One” aicina apzināties, ka mēs visi esam daļa no vienas planētas – tā ir gan privilēģija, gan atbildība rūpēties par tās nākotni. 

Paviljons piedāvā daudzslāņainu sajūtu pieredzi, aizvedot apmeklētājus simboliskā ceļojumā cauri Baltijas dabai, kultūrai un tradīcijām, kā arī iepazīstinot ar Latvijas un Lietuvas uzņēmumu inovācijām. Ienākot paviljonā, uzmanību piesaista zaļā interaktīvā “Kizuna” siena – stikla instalācija ar kondensāta efektu, uz kuras apmeklētāji var atstāt īslaicīgus vēstījumus, kas izgaist pāris minūšu laikā, simbolizējot cilvēka atstāto nospiedumu pasaulē. 

Vēl viena unikāla pieredze ir “Dabas aptieka”, kur eksponēti aptuveni 300 Baltijas pļavu augu paraugi ar skaidrojumiem par to īpašībām un pielietojumu veselības uzlabošanā. Gaisā tikmēr virmo Latvijas dabīgās kosmētikas ražotāja “Madara Cosmetics” radītā smarža, kas ļauj izjust mūsu reģiona augu aromātus. Paviljona ekrānos skatāmi emocionāli videostāsti, kas tapuši no Latvijas un Lietuvas iedzīvotāju iesūtītajiem materiāliem. 

Viena no paviljona apmeklētāju populārākajām aktivitātēm ir digitālā koku stādīšanas iniciatīva – apmeklētāji var virtuāli iestādīt koku Latvijas vai Lietuvas mežos. Šī aktivitāte nav vien simboliska – attālināti iestādītie koki arī fiziski tiek iestādīti tam speciāli izveidotos Osakas mežos "Kizuna" Tērvetē (Latvijā) un Jonišķos (Lietuvā), un stādītāji kļūst par šo koku krustvecākiem. Līdz šim iniciatīvā iesaistījušies vairāk nekā 4800 cilvēku. 

Pirmā mēneša laikā Baltijas paviljonā paviesojušies jau vairāk nekā 150 000 apmeklētāju. Latvijas paviljona ģenerālkomisāre Lāsma Līdaka atzīmē, ka interese par Baltijas paviljonu pārsniedz sākotnējās prognozes: “Paviljona estētika, miers un dabiskā vide kontrastē ar citu paviljonu ekrānu pārbagātību un troksni, radot apmeklētājiem atelpas telpu.” 

Eksporta pieaugums un uzņēmējdarbības impulss 

Papildus dalībai izstādē Japānā aktīvi turpinās dažādas uzņēmējdarbības un eksporta veicināšanas iniciatīvas. Latvijas eksports uz Japānu 2024. gadā pieaudzis par 15%, sasniedzot 66,57 miljonus eiro – aptuveni 2,5 reizes pārsniedzot Japānas eksportu uz Latviju. Lielākās eksporta kategorijas: koksne un tās izstrādājumi, minerālie produkti, optiskās ierīces, pārtika, mehānismi, elektriskās iekārtas, kā arī augu valsts produkti un ķīmiskā rūpniecība. 

Lāsma Līdaka uzsver: “Japānas tirgus, neskatoties uz attālumu un kultūras atšķirībām, nav Latvijas uzņēmējiem nesasniedzams. Expo un tematiskie pasākumi sniedz strukturētu un atbalstošu vidi – gan pirmo soļu speršanai, gan partneru atrašanai. Japāņi novērtē kvalitāti, dabīgumu un godīgumu – īpašības, kas raksturīgas Latvijas uzņēmumiem.” 

Biotehnoloģijas piemērs: Latvijas uzņēmuma “síbiotech” pieredze 

Latvijas biotehnoloģiju uzņēmums “síbiotech” tirdzniecības misijas ietvaros aprīlī piedalījās farmācijas nozares izstādē “CPHI Japan 2025” un piedalījās Latvijas Expo paviljona atklāšanā. Uzņēmums specializējas veselību veicinošu, dabīgu bioloģisku savienojumu ražošanā, izmantojot inovatīvas un ilgtspējīgas tehnoloģijas. Tā jaunums tirgū ir omega taukskābes un antioksidantu preparāti, kas gatavoti no smiltsērkšķiem un mikroaļģēm ar inovatīvās CO₂ ekstrakcijas metodi. 

Uzņēmuma pārstāve Inese Mauriņa stāsta: “Līdz šim Omega-3 taukskābes pārsvarā tika iegūtas no zivīm un jūras produktiem. Mēs piedāvājam augu valsts alternatīvu – tīru, ilgtspējīgu un zinātnē balstītu.” Produkti balstīti pašu audzētās izejvielās, pētnieciskajā sadarbībā ar ārstiem un Latvijas Universitāti, veidojot pilnu ražošanas ciklu. 

Japāna un plašāks Āzijas reģions uzņēmumam ir jauns, bet daudzsološs tirgus: “Dalības misijā mērķis nebija tikai pārdot, bet arī izprast, ko sagaida vietējie uzņēmēji, kādas ir viņu prasības un kā mēs šajā tirgū varam iekļauties. Interese bija liela – jau izstādes laikā un pēc tās mēs turpinām saņemt pieteikumus no potenciālajiem partneriem gan Japānā, gan Ķīnā, Mongolijā, Malaizijā un citur.” 

Dalība Expo uzņēmumam deva arī stratēģisku vērtību: “Latvijas un Lietuvas kopīgais paviljons patiešām izceļas – tajā akcentēts dabas spēks, līdzsvars un ilgtspējība, kas lieliski rezonē ar mūsu uzņēmuma filozofiju. Mums bija iespēja satikties ar Latvijas vēstnieku Japānā, LIAA komandu un Osakas goda konsulu – tā bija lieliska iespēja apspriest sadarbības iespējas”. 

“síbiotech” īpaši novērtē tirdzniecības misijas ietvaros saņemto praktisko atbalstu – no informatīviem materiāliem līdz tulkiem un padomiem: “Japānas tirgus būtiski atšķiras, tāpēc šāds atbalsts ir ļoti svarīgs. Mēs jutāmies kā vienota Latvijas uzņēmēju komanda, spējīga konkurēt ar kvalitāti un inovācijām.” 

Ko “síbiotech” iesaka citiem uzņēmumiem, kas domā par Japānas vai Āzijas tirgu? “Pirmkārt – jābūt pacietīgiem. Japānā sadarbība nav ātrs darījums, bet ilgtermiņa attiecību veidošana, kur svarīga ir uzticēšanās. Viens no pirmajiem jautājumiem bieži ir: “Vai jums jau ir sadarbība ar kādu Japānas uzņēmumu?” – tas kļūst par sava veida kvalitātes zīmi. Tāpēc pirmais kontakts ir ārkārtīgi būtisks.” 

Otrs būtisks aspekts – skaidri definēt savu unikalitāti. “Japāņu tirgus ir piesātināts – viņiem nevajag to, kas jau ir. Japāņus interesē atšķirīgais, dabīgais, zinātniski pamatotais. Arī cena ir svarīga – mīts par japāņu gatavību maksāt vairāk par itin visu nav patiess.” 

Papildu tam svarīga ir rūpīga sagatavošanās: “Mēs sagatavojām informatīvos materiālus arī japāņu valodā, kā to ieteica LIAA – jutām, ka tas tika augstu novērtēts.” Noslēgumā “síbiotech” pārstāve uzsver: “Ja vēlaties startēt Āzijas tirgū, noteikti ir vērts izpētīt valsts un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras sniegtās atbalsta iespējas. Tās palīdz gan prezentēt sevi, gan izveidot stabilu pamatu attīstībai. Mums šī izstāde un Expo kļuva par ļoti vērtīgu atspēriena punktu.” 

Uzņēmumiem vēl ir iespēja pieteikties dalībai Expo digitālajā katalogā 

Viens no tuvākajiem Latvijas un Japānas ekonomiskās sadarbības pasākumiem gaidāms jau maijā, kad Japānā norisināsies nākamā tirdzniecības misija Valsts prezidenta Edgara Rinkēviča un ekonomikas ministra Viktora Valaiņa vadībā. Dalībai šajā vizītē pieteikušies 37 Latvijas uzņēmumu pārstāvji. Tās mērķis – stiprināt ekonomisko sadarbību ar Japānas IKT, viedās pilsētas un mobilitātes, viedās enerģētikas, viedo materiālu un tehnoloģiju, tūrisma, dzīvības zinātņu, farmācijas un biotehnoloģiju nozarēm. 

Vizīte sāksies Tokijā ar investīciju forumu un individuālām tikšanām ar Japānas uzņēmumiem, bet turpināsies Osakā, kur 20. maijā Expo tiks atzīmēta Latvijas Nacionālā diena "Voice and Echo". Centrālie notikumi šajā dienā būs spilgts Latvijas tradicionālās un mūsdienu kultūras uzvedums "Echo", kā arī Latvijas - Japānas biznesa forums "Transforming Cities And Mobility Through Innovation & Technology. Humans Powered By Technologies” 

Latvijas uzņēmumi tiek aicināti sekot līdzi informācijai par turpmākajiem sadarbības veicināšanas pasākumiem un izmantot iespēju pieteikties dalībai Expo 2025 Osaka digitālajā katalogā. Šis katalogs ir pieejams visiem Baltijas paviljona apmeklētājiem un izceļ eksportējošos uzņēmumus, piedāvājot tiem papildu redzamību Japānas tirgū. 

Lai gan izstāde jau ir sākusies, pieteikšanās katalogam vēl ir atvērta. Tas iedalīts divās sadaļās: 

  • B2C (uzņēmums–patērētājs) – ar saukli “Go Collect The Things We Love”, piedāvās izcilus Baltijas dzīvesstila produktus; 

  • B2B (uzņēmums–uzņēmumam) – ar aicinājumu “Connect for a Business”, prezentēs uzņēmumus no Latvijas prioritārajām nozarēm: IKT, pārtika, viedie materiāli un tehnoloģijas, inženiersistēmas, viedā enerģija un mobilitāte, biomedicīna, medicīnas tehnoloģijas un biofarmācija, būvniecība un būvmateriāli, kokapstrāde un mēbeļu ražošana, dizains un radošās industrijas. 

B2C sadaļā katrs uzņēmums var iesniegt līdz trim produktiem, kas atbilst Expo 2025 galvenajai tēmai “Nākotnes sabiedrības veidošana mūsu dzīvēm” (Designing Future Society for Our Lives) un apakštēmai “Dzīvību glābšana” (Saving Lives). Plašāka informācija par dalības kritērijiem un pieteikšanos pieejama šeit: https://www.liaa.gov.lv/lv/jaunums/latvijas-uznemumi-aicinati-pieteikties-expo-2025-osaka-digitalajam-katalogam  

Reģistrē profilu un piesakies atbalstam!

Personīgajā profilā Tu varēsi saņemt konsultācijas un e-pakalpojumus, slēgt līgumus, lietot personalizēto ziņu lenti un sekot līdzi visiem jaunumiem un aktualitātēm
  1. Reģistrē profilu un personalizē savu ziņu lenti
  2. Noslēdz līgumu un izmanto atbalsta iespējas
  3. Iesniedz projektu un piesakies atbalsta fondiem
Reģistrēties

Mūsu partneri