74% Latvijas iedzīvotāju pievērš uzmanību pārtikas izcelsmes valstij
74% Latvijas iedzīvotāju pievērš uzmanību pārtikas izcelsmes valstij
Šā gada maijā tika izsludināti Saeimā pieņemtie grozījumi Pārtikas aprites uzraudzības likumā, kas paredz pienākumu veikalos cenu zīmē vai pie pārtikas produkta norādīt pārtikas ražošanas valsti. Norāde cenu zīmē par produkta ražotāju ir būtiska, lai pircējs netīšām nenopirktu produktus, kuru izcelsmes vai ražotājvalsts ir Krievija vai Baltkrievija (prakse liecina, ka šo valstu produkti joprojām ir pieejami atsevišķās mazumtirdzniecības vietās).
Pētījumu kompānija Kantar veica aptauju ar mērķi noskaidrot, vai Latvijas iedzīvotāji, iegādājoties pārtiku, pievērš uzmanību tās izcelsmes valstij un vai dod priekšroku Latvijā ražotiem/ audzētiem produktiem.
74% Latvijas iedzīvotāju, iegādājoties pārtiku, pievērš uzmanību tās izcelsmes valstij
Rezultāti atklāj, ka trīs no četriem (74%) Latvijas iedzīvotājiem, iegādājoties pārtiku, pievērš uzmanību tās izcelsmes valstij (tostarp 17% - jā, vienmēr un 57% - jā, reizēm).
Turpretim teju ceturtdaļa jeb 24% iedzīvotāju ir pauduši pretēju viedokli, norādot, ka iegādājoties pārtiku, viņi uzmanību tās izcelsmes valstij nepievērš.
Aplūkojot rezultātus sīkākās sociāli demogrāfiskajās grupās, atklājas, ka Kurzemē dzīvojošie, iegādājoties pārtiku, salīdzinoši biežāk nepievērš uzmanību tās izcelsmes valstij. Jāatzīmē, ka pārējo grupu sniegtajās atbildēs būtiskas atšķirības no kopējiem rādītājiem neiezīmējas.
58% Latvijas iedzīvotāju, iegādājoties pārtiku, dod priekšroku Latvijā ražotiem/ audzētiem produktiem
Attiecībā uz priekšrokas došanu Latvijā ražotiem/ audzētiem produktiem, dati atklāj, ka trīs no pieciem (58%) Latvijas iedzīvotājiem, iegādājoties pārtiku, dod priekšroku Latvijā ražotiem/ audzētiem produktiem (tostarp 14% - noteikti jā un 44% - drīzāk jā).
Savukārt nedaudz mazāk nekā trešdaļa (30%) iedzīvotāju iegādājoties pārtiku, nedod priekšroku Latvijā ražotiem/ audzētiem produktiem (21% - drīzāk nē; 9% - noteikti nē).
Aplūkojot rezultātus sociāli demogrāfisko grupu griezumā, ir secināms, ka latvieši, salīdzinoši biežāk dod priekšroku Latvijā ražotiem/ audzētiem produktiem, savukārt salīdzinoši retāk to dara cittautieši, nepilsoņi, kā arī iedzīvotāji ar zemiem ienākumiem uz vienu ģimenes locekli mēnesī (līdz EUR 300 "uz rokas"), caurmērā biežāk paužot pretēju viedokli.
Par aptauju
Aptauju pētījumu kompānija Kantar veica laikā no 2024.gada 13. līdz 15.augustam, ar interneta starpniecību visā Latvijā aptaujājot 800 iedzīvotājus vecumā no 18 līdz 65 gadiem.
Kantar pētījums interneta vidē ir reprezentatīvs Latvijas iedzīvotāju kopumam vecumā no 18 līdz 65 gadiem. Izlases kopa ir veidota, balstoties uz gadījuma izlasi, un tās organizēšanā Kantar strikti ievēro ESOMAR rekomendācijas aptauju internetā izlašu veidošanā un veikšanu.
Vairāk informācijas: KANTAR Latvia