Latvijā tapis daudzsološs mikromobilitātes risinājums – industriālais kravas elektroskrejritenis

Latvijas jaunuzņēmums “Bruntor” radījis inovatīvu kravas elektroskrejriteni, kas piemērots intensīvai, industriālai lietošanai gan pilsētvidē, gan sarežģītos apstākļos — uz bruģa, bedrainām ielām, parku un meža takās. Uzņēmums jau saražojis vairākus desmitus šo transportlīdzekļu, un tie izmantoti gan sūtījumu piegādē, gan pilsētas un parku apsaimniekošanas darbos. Šobrīd produkts turpina attīstīties pilnveides un testēšanas procesā, vienlaikus notiekot sarunām ar vairākiem lieliem potenciālajiem klientiem, tostarp Dānijas pastu.
Produkta idejas autors un uzņēmuma dibinātājs Raimonds Jurgelis smej, ka labākās idejas patiešām rodas no vajadzības. Uzņēmums dibināts 2021. gadā — laikā, kad Raimonds jau aktīvi eksperimentēja ar dažādiem mobilitātes risinājumiem un strādāja pie elektrodēļa izstrādes. Taču kādā ikdienišķā situācijā dzima ideja par pavisam citu produktu. “Vajadzēja doties pēc smagāka sūtījuma ģimenei. Attālums nebija liels, un mašīnu šādam niekam kustināt negribējās. Ar elektrodēli lielu saini vest būtu grūti, ar kājām — par smagu,” viņš atceras. “Vajadzēja kaut ko pa vidu: elektrisku, videi draudzīgu, bet pietiekami lielu, lai var pārvadāt arī nopietnu kravu.” Tieši šajā brīdī viņam radās doma par elektroskrejriteni ar kravas nodalījumu — ideju, kas vēlāk kļuva par “Bruntor” pamatproduktu.
Pirmais “Bruntor Cargo” skrejritenis tapa ģimenes mājas garāžā Ikšķilē, un jau pirmās atsauksmes par prototipu bija pārsteidzoši labas. Interese parādījās vēl pirms Raimonds bija paspējis līdz galam izdomāt, kā šo risinājumu vispār piedāvāt tirgū. No brīža, kad radās ideja, līdz Latvijas Pasta pirmajai testa vienības iegādei pagāja vien seši mēneši — neticami īss cikls jaunam industriālam produktam. Tas Raimondam bija pirmais nepārprotami skaidrais signāls: skrejritenis risina reālu, nevis tikai teorētisku vajadzību tirgū.
“Bruntor Cargo” ir elektriskais skrejritenis ar kravas kasti, radīts īpaši industriālai lietošanai – sūtījumu piegādei, pilsētvides un parku apsaimniekošanai, namu un pašvaldību dienestu ikdienas darbiem. Ar vienu uzlādi tas spēj nobraukt līdz 100 kilometriem, turklāt var tikt pielāgots katra klienta darba specifikai — gan kravas kastes izmēros, gan baterijas ietilpībā.
“No konkurentiem mūs atšķir tas, ka mēs neesam paņēmuši velosipēdu un pielikuši tam klāt kasti,” stāsta Raimonds Jurģelis. “Mēs radījām transportlīdzekli no nulles — izturīgu, stabilu un tiešām piemērotu industriālai slodzei. Tā piekare automātiski pielāgojas braucēja un kravas svaram, līdz ar to būtiski mazinās vibrācijas un uzlabojas ergonomika. Piegādes uzņēmumiem tas ir ārkārtīgi svarīgi — ja cilvēks dienā pavada stundas uz skrejriteņa, komforts nav greznība, bet nepieciešamība.”
Skrejritenis bez grūtībām tiek galā ar dažādiem segumiem — gan gludu asfaltu, gan bruģi, bedrainām ielām, parku takām un pat viegliem bezceļa apstākļiem. “Mūsu tuvākie konkurenti strādā dienvidu valstīs. Mēs mēdzam jokot, ka viņi tur nezina, kas ir ziema, ledus un tiešām izaicinošs segums. “Bruntor Cargo” ar to visu tiek galā,” viņš stāsta.
Tieši spēja izturēt Latvijas laikapstākļus padarījusi “Bruntor” par interesantu partneri arī starptautiskajiem pasūtītājiem. Dānijas pasts, meklējot ātrāku un ergonomiskāku veidu, kā nosūtīt un piegādāt sūtījumus, veicis rūpīgu transportlīdzekļa testēšanu. Rezultāti bija iespaidīgi: piegāžu skaits stundā pieauga par 30% salīdzinājumā ar tradicionālajām piegādēm ar automašīnu. Turklāt, pielāgojot kastes izmēru un pārstrukturizējot iekšējo loģistiku, produktivitāti varētu palielināt vēl vairāk. Taču lielās organizācijās lēmumi netiek pieņemti ātri. “Šobrīd tiek izstrādāta Dānijas pasta jaunā attīstības stratēģija, kas stāsies spēkā tikai pēc diviem gadiem. Produkts viņiem ļoti patīk, bet viss vēl ir testēšanas un izvērtēšanas procesā. Mēs ceram uz labu rezultātu,” atklāj Raimonds.
Lielie darījumi prasa laiku, taču “Bruntor” jau šobrīd var lepoties ar stabilu klientu loku. Rīgas meži izmanto transportlīdzekli parku uzturēšanai. Namu apsaimniekotāji pērk pa vienai vai divām vienībām, lai darbiniekiem būtu vieglāk pārvest instrumentus un materiālus. Šos risinājumus pilsētas uzkopšanas darbos jau testē arī ne tikai Rīgā, bet arī Cēsīs un Limbažos. Igaunijā pilsētu apsaimniekošanas dienesti tos izmanto vietās, kur līdz šim nebija nevienas ērtas alternatīvas: “Tur starp ķerru un kvadraciklu ar piekabi nekas īsti neeksistēja. Bet mūsu modelim nevajag autovadītāja apliecību, un tas ir videi draudzīgs un ļoti praktisks,” stāsta Raimonds, balstoties uz klientu atsauksmēm.
Uzņēmums savu darbību šobrīd pārcēlis uz Rīgu, kur pašreizējās ražošanas telpas ļauj saražot līdz 100 “Bruntor Cargo” vienībām gadā, bet, pieaugot pasūtījumu apjomam, kapacitāti iespējams palielināt līdz pat 400 vienībām. Pirmie nelielie darījumi jau sākuši radīt sniega bumbas efektu — produkts parādās pilsētās, to pamana citas pašvaldības un uzņēmumi, un interese arvien aug.
Papildu impulsu dod arī starptautiskā redzamība. Uzņēmums pirmo gadu darbojas Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) biznesa inkubatorā Ogrē un ar LIAA atbalstu piedalījies vairākās nozīmīgās starptautiskās mobilitātes izstādēs. Tieši vienā no šādiem pasākumiem “Bruntor” guva uzvaru Eiropas Inovāciju un tehnoloģiju institūta zināšanu un inovāciju kopienas "EIT Urban Mobility" konkursa "EIT Jumpstarter" finālā mobilitātes kategorijā.
Programma tiek finansēta Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.4. pasākumu "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" ietvaros.
